Bezpieczeństwo systemów informatycznych to zagadnienie, które z roku na rok staje się coraz bardziej istotne z finansowego, prawnego, a nawet politycznego punktu widzenia. Niewłaściwe podejście do tego tematu może kosztować firmę miliony złotych strat oraz narazić ją na poważne problemy wizerunkowe i prawne. Czym jest bezpieczeństwo informatyczne w organizacji i jak o nie zadbać?
Bezpieczeństwo informatyczne w firmie – co to właściwie jest?
Bezpieczeństwo systemów informatycznych to ogromny obszar działalności zespołów IT, który zajmuje się między innymi: zachowaniem ciągłości pracy systemów, ochroną poufności danych i zasobów, ochroną przed atakami, awariami i niwelowaniem negatywnych skutków tych zjawisk.
Jako że systemy informatyczne nie tylko służą dziś prywatnym firmom, ale opiera się na nich także funkcjonowanie najważniejszych organów państwa, zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa systemów IT nabiera znaczenia strategicznego.
Każdego dnia w Polsce i na świecie przeprowadzane są ataki, które nie tylko paraliżują działanie poszczególnych firm, ale i zagrażają osobom prywatnym, narażając je na przykład na utratę majątku lub tożsamości. W skrajnych przypadkach cyberataki mogą zagrozić zdrowiu i życiu ludzi. Mowa przede wszystkim o atakach wymierzonych w infrastrukturę krytyczną taką, jak szpitale, elektrownie, oczyszczalnie ścieków.
Zapewnienie bezpieczeństwa informatycznego polega na:
- implementowaniu dobrze chronionych systemów i sposobów komunikacji oraz ochrony wrażliwych danych,
- ustaleniu procesów, procedur i polityk bezpieczeństwa cybernetycznego,
- monitorowaniu ruchu sieciowego, analizie potencjalnych zagrożeń, przeprowadzaniu audytów bezpieczeństwa,
- odpieraniu ataków i reagowaniu na incydenty,
- prowadzeniu ciągłego procesu vulnerability management, czyli zarządzanie podatnościami: identyfikacja, klasyfikacja i nadawanie im priorytetów oraz w efekcie uzupełnianie luk w zabezpieczeniach.
W zapewnieniu bezpieczeństwa informatycznego firmy pomagają dziś zarówno narzędzia proceduralne (rozwinięte Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji – SZBI, czy wprowadzanie konkretnych norm prawnych, jak ustawa o KSC) jak i narzędzia techniczne, umożliwiające projektowanie i udoskonalenie bezpiecznych środowisk IT.
Jakie cyberzagrożenia mogą spotkać Twoją firmę? Dlaczego warto dbać o bezpieczeństwo informatyczne?
Występujące obecnie cyberataki można dzielić na wiele grup, uwzględniając różne kryteria. Najogólniejszy podział obejmuje ataki z zewnątrz (gdy podmiot atakujący znajduje się poza siecią firmową) oraz ataki wewnętrzne. Rozróżniając ataki bardziej szczegółowo, to najpopularniejsze w ostatnich latach są między innymi:
- Phishing – jedna z najczęściej spotykanych socjotechnik. Polega na wywołaniu w ofierze silnych emocji, przekazując jej fałszywą informację dotyczącą np. niedopłaty rachunku, włamania na konto bankowe czy wygranej w loterii. Informacja skłania do wykonania konkretnej akcji - może to być pobranie złośliwego oprogramowania lub logowanie w fałszywym formularzu, który przechwyci dane uwierzytelniające.
- DDoS – ten rodzaj ataku hakerskiego polega na wysyłaniu wielu fałszywych zapytań do witryny lub aplikacji i tym samym wykorzystaniu całej szerokości pasma. Dzięki temu inni „realni” użytkownicy nie mogą skorzystać z danych zasobów, a firma traci ciągłość działania. Tego rodzaju atak był w ostatnim roku bardzo często wymierzany w rządowe witryny wielu europejskich krajów.
- Spoofing – podszywanie się przez oszustów pod zaufany podmiot, poprzez fałszowanie np. nazw użytkowników lub adresów IP. Celem spoofingu jest pozyskanie poufnych informacji.
- Sniffing – czyli inaczej podsłuchiwanie, przechwytywanie i zapisywanie informacji dostępnych w danej sieci, które mogą być wykorzystane w późniejszym czasie do przeprowadzania kolejnych ataków.
- Malware, czyli ataki wykorzystujące złośliwe oprogramowanie (jego zainstalowanie na komputerze ofiary jest często możliwe dzięki zastosowaniu socjotechnik i rozsyłaniu wiadomości e-mail z zainfekowanymi odnośnikami do fikcyjnych adresów). Szczególnie popularne w tej kategorii są ataki z wykorzystaniem ransomware – oprogramowania, które może blokować dostęp do firmowych plików lub systemów. Oszuści w ten sposób próbują nierzadko wymusić okup lub sparaliżować działanie firmy.
Więcej na temat najczęściej występujących w 2022 roku ataków napisaliśmy w dedykowanym artykule.
Co zrobić, jeśli dojdzie do ataku?
Atak, niezależnie od tego, czy udany, należy zgłosić firmowemu administratorowi lub zewnętrznemu zespołowi IT, który zajmuje się cyberbezpieczeństwem firmy. W zależności od rodzaju przeprowadzanego ataku konieczne może być wyizolowanie zainfekowanych systemów lub zmiana danych logowania do wszystkich stanowisk. W przypadku naruszenia poufności danych osobowych, konieczne może być powiadomienie użytkowników, a także właściwych organów o wycieku.
Ataki hakerskie warto każdorazowo zgłaszać do zespołu CERT Polska, zajmującego się ich ewidencjonowaniem.
Ataki można także zgłaszać policji, która powinna przyjmować takie zgłoszenia na podstawie artykułów 267, 268 i 269 oraz artykułu 287 Kodeksu Karnego. Przestępstwa wynikające z tych zapisów prawa są ścigane na wniosek pokrzywdzonego.
Dobre praktyki w organizacji – jak zadbać o bezpieczeństwo systemów?
Pomimo mnogości występujących ataków i incydentów bezpieczeństwa, wielu zagrożeń można z powodzeniem unikać, stosując się do zbioru dobrych praktyk z zakresu bezpieczeństwa.
Istotne jest dbanie o świadomość zagrożeń, czyli tzw. security awareness we wszystkich zespołach (zwłaszcza wśród kadry nietechnicznej).
- Regularna zmiana haseł i stosowanie unikalnych i długich kombinacji znaków pozwalają uniknąć poważnych skutków wielu ataków słownikowych. Dodatkowe wykorzystanie dwuskładnikowego uwierzytelniania daje niemal stuprocentową ochronę przed tego rodzaju atakami.
- Bardzo ważne jest korzystanie w firmie z podstawowych form ochrony takich, jak programy antywirusowe czy firewalle. Oprogramowanie powinno być zawsze aktualne i zawierać wszystkie potrzebne komponenty. Nawyk wykonywania aktualizacji powinien mieć każdy pracownik korzystający z firmowego komputera.
- Przemyślana polityka backupowa, czyli jasno określone zasady tworzenia i przywracania kopii zapasowych to podstawa szybkiego powrotu do pełnej sprawności po przeprowadzonym ataku lub awarii.
Wszystkie te wskazówki to uniwersalne porady, które pomogą zwiększyć bezpieczeństwo systemów informatycznych firmy niemal z każdej branży. Implementacja części z nich może wymagać zaangażowania zespołu specjalistów, o których niekiedy trudno w nagłych sytuacjach. W tak dynamicznym świecie cyberzagrożeń Twojej firmie może pomóc doświadczony zespół Security Operations Center (SOC) Netii. Nasi specjaliści monitorują firmowe sieci organizacji w naszym kraju, zapewniając im 24-godzinną ochronę. Wykorzystujemy do tego zaawansowane systemy klasy SIEM/SOAR. Reagujemy na incydenty i ograniczamy straty w przypadku ich wystąpienia.
Bezpieczeństwo systemów, ochrona danych i zasobów oraz zwiększanie odporności na ataki to niekończący się proces. Netia oferuje wiele rozwiązań technicznych, które znacznie zwiększają poziom ochrony Twojej firmy. Jednym z nich jest Netia Managed UTM, czyli wielowarstwowa ochrona sieci LAN i znajdującej się w nich zasobów przed zagrożeniami różnych kategorii. Co ważne, usługa pozwala na bezpieczne korzystanie z firmowych zasobów zdalnie – z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu.
Netia DDoS Protection to skuteczna ochrona przed jednym z najczęściej występujących cyberataków. Nad bezpieczeństwem firmy czuwają specjaliści z zespołu SOC oraz zespołu nadzoru sieci (NOC). Monitorowanie zagrożeń odbywa się przez całą dobę, co zapewnia ciągłość działania firmy i minimalizuje straty finansowe.
To jednak nie wszystko, co w temacie dedykowanych rozwiązań cyberbezpieczeństwa ma do zaoferowania Netia. W naszym portfolio znajdziesz również narzędzia, które zabezpieczą Twoją firmową pocztę e-mail czy też zdiagnozują występujące w istniejących systemach bezpieczeństwa podatności. Skontaktuj się z naszymi specjalistami i opracuj skuteczną strategię ochrony!
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105