Bezpieczna poczta w firmie – jak o nią zadbać? | Biznes Netia
Menu główne

Bezpieczna poczta e-mail w firmie – jak o nią zadbać?

29 czerwca 2022, Autor: Tomasz Łużak, Product Manager, Cybersecurity - Netia S.A.

E-mail to powszechnie używany kanał komunikacyjny w biznesie. Pracownik biurowy średnio otrzymuje i wysyła 120 maili dziennie. Nic więc dziwnego, że firmowa poczta elektroniczna jest jednym z ulubionych celów ataków cyberoszustów. Niektóre źródła wskazują, że ponad 90% ataków zaczyna się od wiadomości e-mail, dlatego właśnie bezpieczna poczta jest tak kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. W końcu tą drogą przesyłane są nie tylko wrażliwe dane osobowe pracowników i klientów, ale również informacje zawierające zestawienia finansowe czy strategiczne decyzje. W tym artykule przedstawimy najważniejsze sposoby ochrony firmowej poczty elektronicznej.

 
 
 
   

Zagrożenia przenoszone poprzez firmową pocztę

 

Wśród przychodzącej codziennie poczty e-mail znajduje się wiele treści niepożądanych. Są to zwykle nieszkodliwe oferty i reklamy, ale część wiadomości może zawierać niebezpieczne linki prowadzące do fałszywych stron www czy aplikacji, podszywających się np. pod banki, instytucje publiczne i dostawców usług w celu wyłudzenia danych osobowych lub instalacji na komputerze użytkownika malware i innego, niechcianego oprogramowania.

 

Wiele obecnie przeprowadzanych ataków na pocztę e-mail opiera się na metodach socjotechnicznych. Mnóstwo problemów, z którymi na tym polu borykają się firmy, ma podłoże w niewystarczającym przeszkoleniu pracowników w zakresie security awareness i uczuleniu ich na zagrożenia związane z korzystaniem z poczty elektronicznej. Dotyczy to osób pracujących na różnych stanowiskach oraz firm różnej wielkości i profilu działalności.

 

Wraz z postępem technologicznym pojawiają się nowe formy zagrożeń. Przykładowo wzrost popularności kryptowalut przyczynił się do powstania tak zwanego cryptojackingu, czyli oszustwa polegającego na zaszywaniu na komputerach oprogramowania wykorzystującego moc obliczeniową urządzenia do „kopania” kryptowalut.

 

W skrajnych przypadkach hakerzy wykorzystują oprogramowanie ransomware do blokady stacji roboczych i serwerów, a następnie żądają od firmy okupu za ponowny dostęp do tych urządzeń i znajdujących się na nich kluczowych, firmowych danych.

 

Bezpieczna poczta e-mail – czyli jaka?

 

Wiadomości e-mail narażone są na różnego rodzaju niebezpieczeństwa, dlatego ochrona firmowej poczty powinna przebiegać na wielu płaszczyznach. Podstawą jest ostrożność i unikanie potencjalnych zagrożeń, ale warto też postawić na profesjonalne narzędzia do ochrony skrzynek pocztowych. W dalszej części artykułu przedstawimy dostępne na rynku zabezpieczenia i krótko scharakteryzujemy ich działanie.

 

Świadomość pracowników

 

Cyberprzestępcy, którzy za cel obierają sobie firmową pocztę, słabych punktów jej zabezpieczenia szukają nie w oprogramowaniu, a w złych nawykach użytkowników. Z tego względu istotne jest, by w firmie obowiązywała jasna i sprecyzowana polityka bezpieczeństwa. Pomóc mogą w tym szkolenia z zakresu security awareness, czyli świadomości bezpieczeństwa.

 

Dzięki edukacji pracowników w zakresie bezpieczeństwa, firma może zminimalizować ryzyko ataku oraz uchronić się przed poważnymi stratami finansowymi i wizerunkowymi - w myśl zasady lepiej zapobiegać niż leczyć. O security awareness wciąż mówi się w Polsce mało i to nawet w firmach mocno inwestujących w swoje środowiska pracy. Niestety, nawet najlepsze rozwiązanie klasy secure e-mail gateway czy UTM nie zda się na nic, gdy pracownicy używają tego samego hasła do kilkunastu różnych kont lub bez zastanowienia klikają w każdy link nadesłany z nieznanego adresu.

 

Ochrona przed phishingiem

 

Jednym z najczęściej występujących rodzajów ataku na pocztę elektroniczną jest phishing. Oszuści poprzez fałszywe, podszywające się wiadomości mogą pozyskać wrażliwe dane firmowe, dlatego tak ważne jest filtrowanie pod tym kątem otrzymywanych i wysyłanych wiadomości. Przed niekontrolowanym wyciekiem danych (nieświadomym lub celowym) chronią także systemy DLP, czyli Data Leakage Protection.

 

Phishing, jako metoda bazująca na nieuwadze użytkownika, jest dobrym sprawdzianem umiejętności reagowania i przestrzegania ustalonych reguł bezpieczeństwa wśród pracowników. Warto więc od czasu do czasu zlecić zewnętrznemu wykonawcy tak zwany kontrolowany atak phishingowy w celu wykrycia ewentualnych najsłabszych elementów (w tym czynnika ludzkiego) w systemach ochrony przed cyberzagrożeniami. Równie ważne, jak wykrywanie słabych punktów, jest wyciąganie wniosków z przeprowadzonego ćwiczenia oraz trzymanie się zaleceń. Pomóc w tym może kontrolowany atak Phishing-on-Demand i specjaliści z Netii.

 

Ochrona przed wirusami i malware

 

Jedną z głównych zasad bezpieczeństwa jest niedopuszczenie do za instalowania za pomocą poczty elektronicznej złośliwego oprogramowania, które może wyprowadzać poza firmę ważne informacje lub obciążać sieć komputerową, wykorzystując ją na przykład do budowania botnetu lub obliczania bloków kryptowalut. Skuteczne filtry i uwierzytelnianie dwuskładnikowe mogą w tym znacznie pomóc!

 

Ochrona przed SPAM-em

 

SPAM to niespersonalizowane wiadomości wysyłane masowo do setek, a nawet tysięcy osób, których kontakty znajdują się w ogólnodostępnych, często nielegalnych bazach. Ochrona przed SPAM-em to nie tylko usprawnienie pracy poprzez brak konieczności przeglądania dziesiątek niechcianych wiadomości dziennie. To także zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu w postaci kliknięcia przez pracownika linku czy nieautoryzowanego przekazania informacji.

 

Choć podstawowe filtry antyspamowe implementowane w usługach poczty elektronicznej potrafią odsiać duży procent niebezpiecznych wiadomości, to ich skuteczność nadal nie jest perfekcyjna. Z tego względu warto korzystać z zewnętrznych, stale rozwijanych rozwiązań.

 

Bezpieczna skrzynka e-mail w Twojej firmie 

 

Bezpieczna poczta nie jest przywilejem największych firm z ogromnymi budżetami. Wygodny plan subskrypcyjny usługi Netia Ochrona Poczty pozwala zapewnić najwyższy stopień ochrony bez ponoszenia kosztów zakupu, wdrożenia i utrzymania specjalistycznych urządzeń oraz budowania zespołu ds. bezpieczeństwa. W ramach pakietu od Netii, Twoja firma otrzyma skuteczną ochronę przed zagrożeniami, na którą składają się wszystkie przedstawione powyżej zabezpieczenia.

 

Zabezpieczenia oferowane w ramach usługi Netia Ochrona Poczty znajdują się w bezpiecznej chmurze Netii, zbudowanej w oparciu o maszyny wirtualne. Obsługą poszczególnych modułów zajmują się specjaliści SOC Netii, którzy w ramach usługi Netia Phishing-On-Demand mogą też przeprowadzać ataki phishingowe w kontrolowanym środowisku, a następnie przedstawić szczegółowy raport z ewentualnych podatności i zagrożeń.

 

Korzystając z usług zespołu SOC Netii, możesz też liczyć na monitorowanie przez system klasy SIEM (z ang. Security Information and Event Management) poczty elektronicznej, jako jednego ze źródeł danych oraz na przeszkolenie Twoich pracowników w obszarze security awareness, co zdecydowanie wpłynie na zwiększenie poziomu ochrony firmy.

 

Niezależnie od źródła i rodzaju zagrożenia, absolutną podstawą są też przeprowadzane regularnie backupy danych. Wykonywanie kopii zapasowych w ramach usługi Netia Data Protection pozwoli odtworzyć pliki, aplikacje i ważne dane od razu po ich utracie. Netia Compute DraaS to z kolei sposób na ciągłość pracy systemów IT, dzięki utrzymywaniu w gotowości środowiska firmowego w innej (fizycznie) lokalizacji.

 

Ufamy, że dzięki lekturze tego artykułu wiesz już, na czym polega bezpieczna poczta i w jaki sposób elektroniczna korespondencja może zostać wykorzystana przez oszustów. Zadaj pytanie naszym specjalistom, by dowiedzieć się więcej!


Dowiedz się również, jak zadbać o swoją prywatną pocztę i jak ustawić bezpieczne hasło.

   
 
 
 
 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×