Clickjacking – co to za zagrożenie? | Biznes Netia
Menu główne

Clickjacking – ukryte zagrożenie dla firmowej infrastruktury

10 grudnia 2024, Autor: Tomasz Łużak, Product Manager, Cybersecurity - Netia S.A.

Clickjacking udowadnia, że nie trzeba wiele, żeby firma padła ofiarą cyberataku, który może skutkować wyłączeniem systemów, zainfekowaniem całej sieci czy kradzieżą danych – czasem wystarczy jedno niepozorne kliknięcie. Co to jest clickjacking? Jakich technik używają cyberprzestępcy? Wyjaśniamy, jak zabezpieczyć firmę przed takimi atakami.

Dowiedz się więcej!
lub zadzwoń
+ 48 22 35 81 550
 
 
 
   

Clickjacking – co to jest? Jakie zagrożenie stanowi dla firmy?

 

Clickjacking to cyberatak, który polega na oszukaniu użytkownika w taki sposób, żeby nieświadomie wykonał on działanie pożądane przez przestępcę – mowa o kliknięciu zamaskowanego elementu na stronie uznawanej za bezpieczną. W wyniku takiego ataku hakerskiego użytkownik może pobrać złośliwe oprogramowanie, udostępnić swoje dane, a nawet autoryzować przelew bankowy.

 

Jako pierwsi clickjacking opisali Jeremiah Grossman i Robert Hansen w 2008 roku. Wykryli podatność na tę formę ataku w odtwarzaczu Adobe Flash Player. Nazwa ataku pochodzi od dwóch słów: „Click” i „Hijacking” – więc na pytanie, co to jest clickjacking, najprościej można odpowiedzieć, że to przejęcie kontroli nad kliknięciem.

 

Zmiana informacji zawartej w blockchainie wymaga ingerencji we wszystkie poprzednie bloki danego łańcucha, co w praktyce prawie uniemożliwia fałszerstwo. Dane zapisane w tej formie nie mogą też zostać usunięte z łańcucha.

 

Do przeprowadzenia clickjackingu wykorzystuje się głównie ramki iframe. To elementy kodu HTML, które pozwalają na osadzenie jednego elementu HTML wewnątrz drugiego. Przykładami są np. osadzone na stronie pliki wideo z serwisów streamingowych, mapy Google lub reklamy. Przestępcy mogą wykorzystać to rozwiązanie do osadzenia fałszywego interfejsu w wewnętrznym systemie firmy czy na stronie logowania do bankowości internetowej, co pozwala im uzyskać nieautoryzowany dostęp do zasobów użytkownika.

 

Podobnie, jak w przypadku innych rodzajów ataków hakerskich, konsekwencje udanego clickjackingu mogą być dla firm poważne – od kradzieży danych po przejęcie kontroli nad krytycznymi systemami IT przedsiębiorstwa. Nawet pozornie niewielkie naruszenie danych może skutkować utratą reputacji i problemami finansowymi.

 

Clickjacking stanowi zagrożenie także dlatego, że trudno go wykryć. Często łączy się z socjotechnikąprzestępcy manipulują swoimi ofiarami w taki sposób, aby te nieświadomie kliknęły na podstawiony przez nich element. Testowanie reakcji pracowników pod tym kątem jest realizowane w ramach takich usług, jak Phishing-On-Demand.

 

Najczęstsze techniki wykorzystywane w clickjackingu

 

Clickjacking może przybierać różne formy, w zależności od celu i kreatywności przestępców. Klasyczna technika polega na osadzeniu niewidzialnej strony w ramce iframe tak, aby użytkownik myślał, że klika w widoczne elementy witryny, podczas gdy faktycznie aktywuje ukryte akcje, np. przelewy środków lub uruchomienie złośliwego oprogramowania.

 

Przestępcy sięgają też po inne techniki:

 
  • Likejacking – metoda wykorzystywana głównie na platformach społecznościowych. Polega na nakłonieniu użytkownika do polubienia treści innych niż w rzeczywistości chciałby polubić. Może to prowadzić do szerzenia dezinformacji, SPAM-u lub przesyłania szkodliwych linków.

  • Cursorjacking – polega na zmianie pozycji kursora na ekranie w taki sposób, żeby kliknięcie prowadziło do niezamierzonej akcji. Efektem cursorjackingu może być kradzież danych lub przejęcie sesji użytkownika.

  • Filejacking – atak, w którym przestępca podmienia przycisk „wybierz plik” na fałszywy. Skutkuje to udostępnieniem atakującemu zasobów z urządzenia użytkownika.

  • Cookiejacking – w wyniku oszustwa ofiara udostępnia swoje pliki cookie, co może umożliwić przestępcy kradzież tożsamości i dostępów.
 

Wszystkie techniki clickjackingu wykorzystują luki w zabezpieczeniach i nieuwagę użytkownika, żeby sprowokować ofiarę do wykonania działań pożądanych przez przestępców. Z tego wzgledu warto zwiększać poziom security awareness wśród pracowników oraz monitorować aktywność sieciową, czym zajmuje się choćby wyspecjalizowane Security Operations Center.

 

Przykłady ataków clickjacking na firmowe systemy

 

Jednym z najbardziej znanych przypadków clickjackingu był atak na stronę ustawień Adobe Flash. Pozwalał na zmianę ustawień dotyczących bezpieczeństwa wtyczki, przez co przestępcy mogli za jej pośrednictwem uzyskać dostęp do mikrofonu i kamery użytkownika.

 

Ofiarami clickjackingu padały w przeszłości też duże platformy społecznościowe, takie jak Twitter czy Facebook. W wyniku podatności na tę formę ataku użytkownicy wspomnianych serwisów nieświadomie lajkowali i przesyłali posty lub strony, jednocześnie propagując potencjalnie szkodliwe treści.

 

W 2022 roku odkryto lukę w systemie płatności PayPal. Umożliwiała ona osadzenie złośliwego elementu w ramce iframe, czego efektem było nieświadome zatwierdzanie transakcji przez użytkowników. W efekcie tego ataku ofiary przekazywały pieniądze na konta oszustów.

 

Jak zabezpieczyć firmę przed clickjackingiem?

 

Zapobieganie clickjackingowi wymaga zintegrowanej strategii bezpieczeństwa, która łączy różne techniki ochrony. Do podstawowych zabezpieczeń należy stosowanie nagłówków X-Frame-Options. Są one dodawane przez serwer w odpowiedzi na zapytanie przeglądarki. Umieszcza się je w pliku konfiguracyjnym. W przypadku popularnych serwerów Apache jest to plik .htaccess.

 

Zastosowanie nagłówków X-Frame-Options daje kontrolę nad tym, czy strona może być osadzona w ramkach iframe, co pozwala zmniejszyć ryzyko przechwycenia kliknięć przez złośliwe strony udające daną witrynę.

 

Nagłówek X-Frame-Options może przyjąć jedną z trzech wartości:

 
  • Deny – uniemożliwia umieszczenie strony w ramce.

  • SameOrigin – umożliwia osadzenie strony w ramce wyłącznie na tej samej domenie.

  • Allow-From [URL} – pozwala osadzić stronę w ramce tylko z określonego źródła.
 

Warto również stosować nagłówki Content-Security-Policy (CSP) definiujące zasady wyświetlania witryny w ramkach. Implementacja tego rozwiązania również wymaga dodania fragmentu kodu w pliku konfiguracyjnym serwera.

 

W przeciwieństwie do nagłówków X-Frame-Options CSP umożliwia ustawieniae różnych dyrektyw, które określają zasady ładowania określonych rodzajów zasobów. Za kontrolę osadzania witryny w ramkach odpowiada dyrektywa frame-ancestors. Opcja ta zapewnia większą elastyczność, która przydaje się przy bardziej rozbudowanych serwisach i złożonych systemach firmowych.

 

Nie mniej ważne od technicznych rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa jest podnoszenie świadomości cyberbezpieczeństwa wśród pracowników firmy. W ramach rozwiązań IT Security Netia zapewnia kompleksowe szkolenia dla pracowników, które zwiększają odporność całej organizacji na różne typy ataków hakerskich. Wszyscy w organizacji powinni wiedzieć nie tylko, co to jest clickjacking, ale też, co powinno wzbudzić ich niepokój, jak zachować się w sytuacji potencjalnego ataku i gdzie zgłosić cyberprzestępstwo.

 

Celami ataków mogą być wtyczki i rozszerzenia, dlatego należy je regularnie skanować w poszukiwaniu luk oraz aktualizować. W połączeniu z monitoringiem aktywności sieciowej i działaniami prowadzonymi przez Security Operations Center zapewnia to wysoki poziom ochrony przed clickjackingiem.

 

Skanować należy także całe aplikacje webowe – można do tego wykorzystać usługę Netia Managed Web Application Firewall. Dzięki filtrowaniu ruchu do i z aplikacji możliwe jest szybkie wychwycenie podejrzanej aktywności i zneutralizowanie zagrożenia. W ramach usługi specjaliści zajmują się też m.in. konfiguracją polityki bezpieczeństwa i wdrożeniem nagłówków chroniących przed clickjackingiem.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×