Co to jest cyber threat intelligence?
Cyber threat intelligence to dziedzina cyberbezpieczeństwa zajmująca się pozyskiwaniem i przetwarzaniem informacji dotyczących zagrożeń cybernetycznych, jeden z najistotniejszych obszarów wiedzy o zagrożeniach.
CTI służy do rozpoznawania zagrożeń, ich identyfikacji i przewidywania. Pozwala zbierać informacje o przeciwniku i poznawać jego motywy, wzorce działania oraz metodologie. Zmienia postawę z reaktywnej na proaktywną, wyrównując szanse pomiędzy stroną atakującą (która zawsze jest w zdecydowanie lepszej pozycji) i broniącą.
Cyber threat intelligence to relatywnie nowy obszar cyberbezpieczeństwa i nowa jakość w kwestii zapewnienia ochrony przed nawet najbardziej wyszukanymi atakami. Proaktywne śledzenie potencjalnych zagrożeń i zbieranie na ich temat informacji, to najwyższa forma ochrony dedykowana najbardziej wymagającym podmiotom.
Jakie rodzaje threat intelligence się identyfikuje?
Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje analizy threat intelligence:
- Wywiad i analiza taktyczna – zakłada gromadzenie jak największej ilości informacji technicznych, dotyczących ataku oraz ewentualnych podatności, które mogą zostać wykorzystane. Gromadzone są adres IP, sygnatury zagrożeń, adresy URL i inne dane, które mogą przydać się do rozpoznania przyszłego niebezpieczeństwa. Te informacje najczęściej są zbierane w sposób zautomatyzowany i przeznaczone dla technicznych pracowników działu IT.
- Analiza operacyjna – polega na zbieraniu informacji o działalności cyberprzestępców – ich zachowaniach, motywach i procedurach. Ma za zadanie rozpoznać TTP (ang.: Tactics, Techniques and Procedures) hakerów. Działaniami operacyjnymi zajmują się często członkowie zespołów SOC (Security Operations Center).
- Działania strategiczne – na podstawie sporządzonych raportów, kierownictwo i zarząd mogą podejmować kluczowe decyzje dotyczące dalszych działań i rozwoju systemu bezpieczeństwa organizacji.
Jakie są źródła CTI?
Wiemy już co to jest threat intelligence i w jakich formach występuje. Warto omówić też stosowane źródła informacji. Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa oraz programy CTI korzystają jednocześnie z wielu źródeł pozyskiwania danych dla uzyskania najdokładniejszych rezultatów. Do tych źródeł możemy zaliczyć między innymi serwisy informacyjne, fora dyskusyjne, monitoring ruchu sieciowego, media społecznościowe oraz kanały komunikacji przestępców. Ważnym źródłem informacji są także oficjalne raporty i bazy danych dostarczane przez wyspecjalizowane firmy. Wiele danych uzyskuje się w drodze analizy obecnie spotykanych i rozpoznanych zagrożeń. Bezcennym źródłem wiedzy o zagrożeniach jest jednak przede wszystkim darknet.
Jakie korzyści daje firmie wdrożenie CTI?
Współczesne organizacje muszą posiadać zabezpieczenia wykraczające poza ramy standardowych zapór sieciowych i programów antywirusowych. Stosując CTI, firma zyskuje:
- proaktywną ochronę przed wieloma rodzajami zagrożeń – także tymi, które nie zostały dotąd rozpoznane lub nie są szerzej znane,
- lepsze planowanie strategiczne systemu zabezpieczeń i zmniejszenie liczby występujących podatności,
- uczestnictwo w społeczności informującej się o możliwych nowych typach zagrożeń,
- proaktywną postawę wobec możliwych niebezpieczeństw i lepszą pozycję do obrony przed atakami,
- większą wydajność zespołu IT: wykorzystanie big data, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego usprawnia procesy ochrony przed cyberzagrożeniami, pozwala wyciągać wnioski szybciej,
- możliwość (pośredniego) wglądu do darknetu i odbywających się w nim rozmów cyberprzestępców o planowanych atakach.
CTI to kierunek, w którym będzie się rozwijać w przyszłości cyberbezpieczeństwo. Inteligentna analiza danych nie wyklucza jednak obecności aktualnie stosowanych rozwiązań zabezpieczających, np. firewalli, a jedynie usprawnia ich działanie i tworzy kolejną warstwę systemu zabezpieczeń.
W jakich firmach warto zadbać o CTI?
CTI to narzędzie przydatne w każdej firmie, która narażona jest w szczególności na wzmożone działania cyberprzestępców. Jest niemal obowiązkowe w sieciach korporacyjnych. Największe zainteresowanie tymi rozwiązaniami możemy zauważyć w branży finansowej i ubezpieczeniowej, telekomach, wśród dostawców produktów cyfrowych, a także w innych firmach o strategicznym znaczeniu dla Państwa.
Dzięki dostępności usług typu SOC, firma pragnąca wprowadzić CTI wcale nie musi zatrudniać sztabu analityków i specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Outsourcing jest w tym przypadku zdecydowanie wydajniejszy kosztowo i łatwiejszy do zaimplementowania w organizacji. Nie wymaga też utrzymywania wykwalifikowanej w tym kierunku kadry.
Cyber threat intelligence w usłudze od Netii
Twoja firma potrzebuje najwyższego poziomu ochrony? Wiesz, że zwykły firewall i antywirus to za mało? Do Twojej dyspozycji jest zespół Security Operations Center Netii. Netia SOC to pełna ochrona zapewniana przez kilkunastu specjalistów o zróżnicowanych kompetencjach, którzy przez 24 godziny na dobę będą monitorować elementy infrastruktury ICT Twojej firmy. Usługa jest dostępna w wielu modelach współpracy i w różnym zakresie usług, zależnie od potrzeb Twojej organizacji. Wraz z rozwojem biznesu możesz ją łatwo skalować, dokładając kolejne moduły. Wygodny model subskrypcyjny pozwala optymalnie zarządzać firmowym budżetem, a szybkie wdrożenie usługi zapewni Ci natychmiastowy dostęp do ochrony.
Netia SOC to świetny sposób na zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami (np. RODO czy KSC). Ustawodawstwo dopuszcza w tych przypadkach korzystanie z usług firm zewnętrznych, co jest zdecydowanie tańsze i łatwiejsze do zorganizowania niż powołanie zespołu specjalistów oraz budowa stosownej infrastruktury. Jako jedna z nielicznych na rynku usług – Netia SOC wykorzystuje mechanizmy uczenia maszynowego i rozwiązania klasy SOAR (Security Orchestration, Automation And Response), automatyzujące procesy monitoringu i skracające czasy reakcji na incydenty.
Potrzebujesz najlepszej ochrony? Skontaktuj się z naszym konsultantem!
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105