Czy VPN firmowy jest bezpieczny? | Biznes Netia
Menu główne

Czy VPN firmowy jest bezpieczny? Czy każdy pracownik powinien z niego korzystać?

19 stycznia 2024, Autor: Anna Bochniak, Kierownik Produktu Netia SA
Praca zdalna jest dziś czymś całkowicie naturalnym. Specjaliści pracują z niemal dowolnego miejsca: domu, kawiarni, prywatnego biura czy podczas podróży. Jak w tym zmieniającym się otoczeniu zapewnić odpowiedni poziom ochrony firmowych zasobów? Czy firmowy VPN jest w pełni bezpieczny? Na co zwrócić uwagę, wybierając dostawcę usługi?
 
 
 
   

Czy VPN jest bezpieczny? A może stanowi zagrożenie?

 

Kluczową kwestią dla firm korzystających z VPN jest wybór odpowiedniego dostawcy, który gwarantuje bezpieczeństwo połączenia. W przypadku usług testowych, „darmowych”, bardzo tanich lub pochodzących od niesprawdzonych podmiotów z egzotyczną jurysdykcją, istnieje wiele ryzyk.

 

Jednym z nich jest korzystanie z przestarzałego szyfrowania, które może być podatne na ataki. Drugą kwestią jest zakres zbieranych informacji o naszym ruchu w sieci (tzw. logów) i możliwość ich kradzieży, a następnie przekazania niepowołanym osobom.

 

Istnieją także ryzyka związane z prawidłowym funkcjonowaniem firmy, jak na przykład brak dostępności usługi wynikający z nadmiernego obciążenia serwerów. VPN znacznie obciąża łącze internetowe, dlatego warto szukać rozwiązań dających gwarancję dużych transferów.

 

Należy jednak zaznaczyć, że VPN sam w sobie nie jest kompletnym rozwiązaniem służącym do zapewnienia pełnej ochrony sieci. Co prawda daje możliwość szyfrowanego i niewidocznego dla postronnych dostępu do firmowych zasobów z dowolnego miejsca na świecie, jednak nie zwalnia to firmy z wykorzystywania innych niż VPN rozwiązań bezpieczeństwa, takich jak systemy antywirusowe, firewalle czy systemy ochrony poczty elektronicznej. Pracownik korzystający z firmowego sprzętu w ramach sieci prywatnej do celów osobistych może w ten sposób zainfekować sprzęt np. złośliwym oprogramowaniem, a następnie zagrożenie przedostaje się do wewnętrznej sieci firmowej.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o sposobie działania VPN? Przeczytaj dedykowany artykuł na ten temat!

 

Czy każdy pracownik powinien używać VPN?

 

Wzrost popularności biznesowych rozwiązań VPN jest ściśle powiązany z coraz powszechniej spotykanym modelem pracy zdalnej i hybrydowej. Używając VPN typu remote access, pracownik przebywający w dowolnym miejscu z dostępem do internetu może łączyć się z firmową siecią za pomocą bezpiecznego, szyfrowanego i niewidocznego dla innych VPN-u.

 

Wykorzystanie VPN jest więc niemal obowiązkowym rozwiązaniem w przypadku pracowników wykonujących obowiązki z domu, korzystających przy tym z domowej sieci, która może być niedostatecznie zabezpieczona przed atakami z zewnątrz. W miejscach publicznych, takich jak kawiarnie, restauracje czy hotele, wykorzystanie VPN jest równie ważne – głównie z uwagi na możliwość wystąpienia ataku typu Man-in-the-Middle.

 

VPN może być też wykorzystywany przez pracowników wykonujących obowiązki w biurze. Wówczas tej technologii używa się do zapewnienia bezpiecznego połączenia pomiędzy oddziałami i biurami organizacji. Tym samym VPN może w niektórych przypadkach stanowić alternatywę dla tradycyjnych sieci WAN lub nowszych SD-WAN.

 

Czym powinien wyróżniać się bezpieczny VPN do codziennej pracy?

 

Choć stworzenie własnego VPN jest możliwe (np. z pomocą serwerów wirtualnych w różnych lokalizacjach), to zdecydowanie popularniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowych rozwiązań popularnych dostawców. Bezpieczny VPN można rozpoznać po kilku kluczowych cechach:

 
  • Technologia szyfrowania – z uwagi na cel, w jakim wykorzystywany jest VPN, technologia szyfrowania jest kluczowym parametrem w bezpiecznym VPN-ie. Najpewniejszym obecnie standardem kryptograficznym jest AES-256. To szyfrowanie wykorzystuje się w wielu dziedzinach IT, bowiem obecnie uznaje się je za niemożliwe do rozszyfrowania. Jest powszechnie wykorzystywane na całym świecie, w tym przez rząd Stanów Zjednoczonych i wojsko do zabezpieczenia krytycznych informacji.

  • Optymalne wykorzystanie pasma – korzystanie z VPN, z uwagi na łączenie się z innymi, często odległymi fizycznie serwerami, w pewnym stopniu obciąża posiadane łącze internetowe, czego efektem jest niższy transfer danych. Wybierając VPN, sprawdź, czy dostawca stosuje priorytetyzację ruchu i inne rozwiązania, które mają zapewnić optymalne wykorzystanie posiadanego łącza.

  • Wysoka dostępność i łącze zapasowe – w biznesie kluczowe jest zachowanie ciągłości procesów. Redundancja szyfrowanego łącza to ważny parametr wpływający na funkcjonowanie organizacji.

  • Umowa SLA – wszystkie powyższe parametry są często deklarowane przez dostawcę, jednak tylko nieliczni decydują się na zawieranie umów SLA, które w razie niewywiązania się z założeń, zapewnią odpowiednią rekompensatę. W środowisku biznesowym tego rodzaju umowa bardzo dobrze świadczy o dostawcy usługi.
 

Bezpieczny VPN w Twojej firmie

 

Netia w swojej ofercie posiada dwa rozwiązania w obszarze szyfrowanych połączeń VPN. Pierwszym z nich jest usługa Netia Biznes VPN, która doskonale sprawdza się w przypadku firm funkcjonujących w modelu zdalnym i hybrydowym – zapewni Twoim pracownikom bezpieczne połączenie z firmową siecią i znajdującymi się w niej zasobami.

 

Netia IP VPN MPLS to z kolei rozwiązanie dedykowane firmom posiadającym wiele oddziałów na terenie kraju. Pozwala połączyć je w jedną bezpieczną sieć WAN. Usługa jest realizowana w oparciu o łącza symetryczne Netii, co zapewnia bardzo wysoki transfer danych. Szyfrowane połączenie GET (Group Encrypted Transport) VPN pozwala bezpiecznie i bez opóźnień przesyłać dane, korzystać z aplikacji i prowadzić wideorozmowy.

 

Obie usługi są w pełni zarządzane przez Netię i nie angażują Twojego zespołu IT, który może w tym czasie zająć się kluczowymi działaniami biznesowymi.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×