IOC oraz IOA to dwa wskaźniki, które zapewniają odpowiednią perspektywę na pojawiające się podatności i ataki. Pozwalają sprawnie identyfikować zagrożenia i zapobiegać ich rozprzestrzenianiu. We współczesnym środowisku cybernetycznym całościowe spojrzenie na temat zarządzania ryzykiem i incydentami jest konieczne do ograniczenia strat i zapewnienia bezpieczeństwa usług, klientów i pracowników firmy, dlatego tak ważne jest zrozumienie różnic między IOC oraz IOA, w tym sposoby ich wykorzystania w organizacji.
IOC oraz IOA – co to znaczy?
IOC oraz IOA to wskaźniki cyberbezpieczeństwa pomagające w poznaniu wielu informacji na temat przeprowadzonych lub planowanych ataków oraz podatności. Dane w postaci IOC/IOA są dostarczane z różnych obszarów sieci: firewalli, systemów antywirusowych, monitoringu sieci (SIEM) czy systemów IDS/IPS. Specjaliści pozyskują je zarówno ze źródeł wewnętrznych, jak i w drodze wymiany bądź kupna ze źródeł pozafirmowych. Opracowane wskaźniki można także pozyskać z publicznych baz danych i forów internetowych (w tym także działających w darknecie).
Wskaźniki IOC/IOA są wykorzystywane przez zespoły SOC, CERT i CSIRT do szczegółowej analizy zdarzeń i aktywnego monitoringu sieci firmowej.
IOC
IOC (ang.: Indicator of Compromise) wskazuje na kompromitację systemu, a więc informuje analityków o wystąpieniu rzeczywistego incydentu bezpieczeństwa. IOC dostarcza informacji zarówno na temat ataków z zewnątrz, jak i incydentów wewnątrz sieci – np. o wyciekach danych.
IOC dostarcza takie informacje, jak adresy IP, pliki czy rodzaje naruszeń. Dzięki IOC specjaliści mogą w przyszłości wykorzystać informacje o atakach, np. do selekcjonowania plików, które będą poddawane kwarantannie.
Minusem wskaźnika IOC jest generowanie przez systemy, oparte o ten wskaźnik, wielu fałszywych alarmów o atakach. Niedogodnością niekiedy jest dostarczanie danych z przeszłości, ale to może mieć swoje plusy w postaci kompletnej informacji o ataku, które można wykorzystać w przyszłości.
IOA
IOA (ang.: Indicators of Attack) wykazuje proaktywne podejście do cyberbezpieczeństwa. To wskaźnik informujący w czasie rzeczywistym o anomaliach systemowych, podejrzanych aktywnościach i możliwości wystąpienia ataku – jeszcze zanim on nastąpi. Jego przewagą jest szybka reakcja i możliwość udaremnienia poważnych zniszczeń systemu czy wycieku danych. Dzieje się to dzięki dynamicznej analizie wzorców zachowań hakerów oraz znajomości ich metod i kolejnych etapów ataku.
Przykłady IOC oraz IOA
Dla lepszego zrozumienia tematu zamieszczamy kilka charakterystycznych wskaźników z grupy IOC oraz IOA.
IOC
- modyfikacja zasad firewalla i konfiguracji innych systemów,
- obecność w systemie obcych plików i ich niecodzienna lokalizacja,
- logi systemowe wskazujące na atak,
- próby rozszerzenia swoich uprawnień przez szeregowych użytkowników,
- zmiany w ważnych plikach systemowych,
- wszelkie anomalie w ruchu sieciowym.
IOA
- problemy z uwierzytelnianiem (nierzadko dla wielu kont jednocześnie) – wielokrotne nieudane próby logowania, używanie starych haseł, a także próby logowania z nieznanych, egzotycznych lokalizacji,
- próby eksploatacji luk w zabezpieczeniach,
- logi systemowe wskazujące na próbę instalacji niezweryfikowanego oprogramowania,
- próby skanowania sieci w poszukiwaniu otwartych portów i luk w zabezpieczeniach,
- wzmożony ruch wychodzący.
IOC czy IOA – który wskaźnik wybrać do firmy? A może oba?
Choć wielu specjalistów wskazuje IOA jako istotniejszy dla bezpieczeństwa organizacji wskaźnik, to w żadnym wypadku nie można bagatelizować znaczenia IOC. Wskaźniki kompromitacji, czyli IOC, dostarczają równie cennych danych o wydarzeniach z przeszłości. Na ich podstawie analitycy mogą poznać schemat działania atakujących i wzbogacić systemy bezpieczeństwa o dodatkowe reguły.
Z uwagi na odmienność dostarczanych danych, analitycy cyberbezpieczeństwa wykorzystują zazwyczaj w swojej pracy oba wskaźniki. Informacje pochodzące ze wskaźników IOA to dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym. W połączeniu z przyjętym modelem Cyber Kill Chain oraz podobnymi modelami bezpieczeństwa mogą pomóc zdusić atak w zarodku, przerywając jeden z jego etapów.
Cyberbezpieczeństwo organizacji ma coraz większe znaczenie
Docierające zewsząd dane dotyczące liczby incydentów bezpieczeństwa są zgodne w jednym punkcie: ataków jest więcej niż kiedykolwiek, a trend z całą pewnością nie odwróci się w kolejnych latach. Cyberataki dotykają dziś nie tylko wielkie korporacje. Są przeprowadzane na masową skalę, wyznaczając na ofiary małe przedsiębiorstwa, fundacje charytatywne, resorty rządowe i prywatne gospodarstwa domowe.
Odpowiedzialne podejście do biznesu wymusza zastosowanie najlepszych dostępnych rozwiązań bezpieczeństwa. Netia, jako jeden z liderów branży, dostarcza usługi i narzędzia cyberbezpieczeństwa dopasowane do budżetu i potrzeb firm.
Jako podstawę zabezpieczenia każdej sieci poleca przede wszystkim zlokalizowany w bezpiecznej chmurze Netii firewall nowej generacji, który zapewnia ochronę przed wieloma rodzajami zagrożeń.
W przypadku organizacji pracujących w modelu zdalnym przydatnym rozwiązaniem może być zarządzany UTM Netii, który umożliwia bezpieczną komunikację z firmową siecią LAN z dowolnego miejsca. W naszej ofercie znajdują się także bardziej ukierunkowane rozwiązania bezpieczeństwa, takie jak Netia Ochrony Poczty czy Netia DNS Shield.
Dla firm potrzebujących bezkompromisowych, kompleksowych i wysokiej specjalizacji działań w zakresie bezpieczeństwa, idealnym rozwiązaniem jest zespół SOC Netii. To grupa doświadczonych specjalistów o zróżnicowanych kompetencjach, która przez całą dobę dba o bezpieczeństwo sieci klientów, wykorzystując przy tym platformy SIEM/SOAR oraz między innymi wskaźniki IOC/IOA do analizy zagrożeń i zarządzania ryzykiem.
Skontaktuj się z naszymi doradcami i zabezpiecz swoją firmę na każdą ewentualność!
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105