Internet symetryczny a asymetryczny: czym się różnią? | Biznes Netia
Menu główne

Internet symetryczny a asymetryczny – czym się różnią?

28 lutego 2025, Autor: Anita Pawelec, Kierownik Produktu - Netia S.A.

Dostęp do Internetu to dzisiaj coś, bez czego trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie w domu i firmie. Na rynku jest wiele podmiotów świadczących usługi telekomunikacyjne w tym zakre-sie, jednak nie każda z usług gwarantuje podobne parametry techniczne łącza. Tym, na co bez-względnie trzeba zwrócić uwagę podpisując umowę z operatorem, jest to, jaki typ łącza oferuje. W artykule omówimy przede wszystkim, co to jest łącze symetryczne i asymetryczne, jakie są różnice pomiędzy nimi oraz które z nich wybrać do firmy.

 
 
 
   

Internet symetryczny – co to jest?

 

Podstawową cechą internetu (łącza) symetrycznego jest równa prędkość wysyłania (upload) oraz pobierania danych (download). Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, „tradycyjne” (asyme-tryczne) łącza oferują prędkości uzależnione od chwilowego obciążenia sieci i innych niezależnych od nas czynników. Ponadto deklarowana prędkość o wysokich wartościach dotyczy zwykle wyłącz-nie pobierania danych. Prędkość wysyłania jest tymczasem na dużo niższym poziomie. Taka oferta nie koresponduje już z potrzebami większości nowoczesnych firm, które korzystają z aplikacji chmurowych, pracują w środowiskach hybrydowych i przetwarzają coraz większe ilości danych.

 

Czy warto inwestować w internet symetryczny? W wielu przypadkach tak, choć łącze asymetryczne również ma swoje zastosowanie w biznesie.

 

Czym jest łącze asymetryczne?

 

Jak można wywnioskować z poprzedniego akapitu, internet asymetryczny oferuje różne prędkości pobierania i wysyłania danych, co stanowi główną różnicę pomiędzy łączem symetrycznym a asy-metrycznym. Dużo mniejsza prędkość wysyłania może utrudniać pracę z dużymi plikami, synchroni-zację stanu dysków z chmurą czy regularne wykonywanie backupów bezpieczeństwa. Nie ma jednak sensu demonizować tego rozwiązania. Dużą zaletą łącza asymetrycznego jest niska cena. To argument nie bez znaczenia dla małych i średnich firm, freelancerów czy niewielkich biur, w których nie przetwarza się ogromnych zasobów danych, za to zwraca się uwagę na optymalizację budżetu.

 

Łącze symetryczne czy asymetryczne – czym się różnią?

 

Łącza internetowe symetryczne i asymetryczne różnią się przede wszystkim sposobem rozdziału przepustowości między wysyłaniem (upload) a pobieraniem (download) danych, co ma istotne znaczenie dla firm.

 

W środowisku biznesowym, gdzie kluczowa jest płynna komunikacja w ramach wideokonferencji, a także codziennością są korzystanie z chmury czy zdalny dostęp do zasobów, łącze symetryczne za-pewnia stabilność i wydajność, ponieważ wysyłanie jest równie szybkie jak pobieranie. Z kolei łącze asymetryczne, mimo niższej ceny, może powodować ograniczenia w sprawnej pracy, zwłaszcza gdy firma polega na usługach wymagających dużej przepustowości w obu kierunkach.

 

Warto zwrócić uwagę na umowę SLA (ang.: Service Level Agreement), którą często oferują dostaw-cy internetu symetrycznego. Gwarantuje ona miesięczną lub roczną dostępność usługi oraz czas usunięcia awarii. Dla firm, w przypadku których każdy przestój oznacza stratę, SLA to kluczowy element decydujący o wyborze łącza. Decyzja powinna więc uwzględniać nie tylko koszt miesięcznego abonamentu, ale także potencjalne koszty operacyjne wynikające z braku dostępu do firmowych aplikacji.

 

W przypadku internetu symetrycznego dostawca często pozwala na elastyczne zwiększanie prze-pustowości w miarę wzrostu potrzeb firmy, co ułatwia skalowanie biznesu.

 

Kiedy firma powinna wybrać internet symetryczny, a kiedy asymetryczny?

 

Łącze symetryczne a asymetryczne – to jeden z pierwszych dylematów, z którymi spotykają się fir-my organizujące swoje biuro. Internet symetryczny jest szczególnie polecany firmom, które inten-sywnie pracują z dużymi plikami i wymagają sprawnej komunikacji w obu kierunkach. W firmach ta-kich, jak agencje reklamowe, studia graficzne czy startupy technologiczne, stabilna i wysoka pręd-kość wysyłania jest jednym z kluczowych kryteriów wyboru łącza. Sprawny upload z pewnością uła-twia także wykonywanie regularnych kopii zapasowych i współpracę w chmurze oraz przeprowa-dzanie spotkań online w wysokiej jakości. Stabilność łącza ma także kluczowe znaczenie dla firm operujących w sektorze finansowym, e-commerce oraz wszędzie tam, gdzie nieprzerwana dostęp-ność usług wpływa na wyniki biznesowe.

 

Przykładem światłowodowego internetu symetrycznego jest usługa Netia BDI (Biznesowy Dostęp do Internetu). To w pełni profesjonalne łącze z umową SLA gwarantującą ustalone parametry oraz 24-godzinne wsparcie pomocy technicznej.

 

Internet asymetryczny będzie jednak wystarczającym rozwiązaniem dla firm, które nie przetwarza-ją dużych ilości danych i nie wymagają intensywnej komunikacji w obie strony. Małe firmy, których działalność opiera się głównie na przeglądaniu stron internetowych, wysyłaniu e-maili czy korzysta-niu z podstawowych narzędzi online, mogą skorzystać z łącza asymetrycznego bez obaw o jego wy-dajność. W takich przypadkach kluczowa jest wysoka prędkość pobierania, a natomiast przepusto-wość wysyłania nie stanowi istotnego wyzwania. W ofercie Netii znajdziemy również taki rodzaj łącza. Netia GigaNet to stałe i szybkie (do 1Gb/s) łącze internetowe bez ograniczeń w przesyłaniu da-nych. Usługa jest realizowana w ramach sieci światłowodowej lub przy wykorzystaniu technologii DLS.

 

Mamy nadzieję, że udało nam się rozwiać wątpliwości i wyjaśnić różnice pomiędzy internetem sy-metryczny a asymetrycznym. W razie pytań konsultanci Netii są gotowi do pomocy i odpowiedzi na pytania dotyczące dostępnych łącz biznesowych.

 

Polecamy sprawdzić również ofertę internetu stacjonarnego lub internetu mobilnego dla użytkowników indywidualnych.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×