System SIEM zyskuje coraz większą popularność w firmach każdej wielkości i branży. Dzięki zaawansowanej analizie danych dostarcza kompletne informacje, które na co dzień mogą pomóc w walce z podatnościami systemów IT wykorzystywanych w firmie i przerwać lub zapobiec przeprowadzeniu ataku hakerskiego, który może zaszkodzić działalności biznesowej. W tym artykule przedstawiamy bliżej rozwiązanie SIEM – czym jest, w jaki sposób funkcjonuje oraz dla których firm jego wdrożenie może być korzystne.
System SIEM – co to jest?
Security Information and Event Management (SIEM) to system informatyczny służący poprawie cyberbezpieczeństwa firmy poprzez zbieranie oraz analizowanie informacji o incydentach, błędach i podatnościach w czasie rzeczywistym (z możliwością analizy danych historycznych). Skuteczność systemu SIEM wynika z symultanicznego analizowania informacji z wielu źródeł pracujących w obrębie sieci firmowej (między innymi z firewalli, UTM-ów, serwerów DNS, routerów, programów antywirusowych) oraz dostarczaniu kompletnej analizy ryzyka, a nie samych informacji. SIEM to połączeniu dwóch innych zestawów usług:
• SIM (Security Information Management) – zajmujący się zbieraniem plików informacji o zabezpieczeniach.
• SEM (Security Event Management) – odpowiedzialny za gromadzenie informacji o incydentach bezpieczeństwa.
Jak działają systemy SIEM?
1. Siłą systemu SIEM jest przede wszystkim standaryzacja i agregowanie informacji pochodzących z różnych źródeł w jednej scentralizowanej bazie. Bieżący monitoring sieci – każdego urządzenia wchodzącego w jej skład – to praca, którą bez systemu tej klasy musiałoby wykonywać kilku wyspecjalizowanych pracowników przez 24 godziny na dobę.
2. Drugą, równie ważną funkcją jest korelowanie zdarzeń, dzięki czemu niepowiązane ze sobą na pozór dane mogą być połączone jako potencjalnie niebezpieczne. Systemy SIEM analizują rozproszone w sieci dane w czasie rzeczywistym, poszukując podatności, luk i zdarzeń, które same w sobie lub w powiązaniu z innymi mogą informować o potencjalnym ataku.
Dokładna analiza zdarzeń, z uwzględnieniem setek, a nawet tysięcy reguł jest praktycznie niewykonalna dla człowieka – szczególnie w czasie rzeczywistym. System SIEM może przechowywać informacje o zdarzeniach przez długi czas, dlatego pozwala na analizę nie tylko bieżących danych, ale także korelowanie ich z tymi, które zostały zagregowane w przeszłości. Tego rodzaju archiwum zwiększa poziom bezpieczeństwa, w razie potrzeby pomaga uzyskać niezbędne informacje dla służb i pozwala wyciągać wnioski w drodze tak zwanej analizy powłamaniowej.
Na podstawie analizy generowane są alerty bezpieczeństwa, które trafiają do odpowiednich linii wsparcia Security Operations Center. SIEM może też nadawać alertom zdefiniowane podczas konfiguracji priorytety, co ułatwia zarządzanie zdarzeniami.
Systemy SIEM pozwalają na tworzenie ustalonych modeli zachowań w sieci, które mogą wyzwolić alert o określonym priorytecie, co ułatwia ich właściwe kolejkowanie i obsługę. Jeśli zdarzenia następujące po sobie będą zachowywać się według ustalonego wcześniej klucza (wskazującego np. atak o typowym przebiegu), użytkownik lub administrator otrzyma stosowny alert bezpieczeństwa.
SIEM nie jest oczywiście wolny od wad – źle ustalone reguły korelacji lub modele mogą często wyzwalać niepożądane skutki – na przykład zablokowanie konta użytkownika, który zwyczajnie zapomniał hasła, lub zbyt często przesyłane alerty, które mogą uśpić czujność w razie poważnego zagrożenia. Tego rodzaju systemy, jako zestaw różnych modułów, pełniących odrębne funkcje, są dziś często obsługiwane przez wyspecjalizowane, zewnętrzne zespoły SOC i wspierane przez sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe. Zwiększa to skuteczność zabezpieczenia i dynamikę działania oraz pozwala na lepsze dopasowanie do warunków sieci firmowej. Należy pamiętać, że system SIEM to "żywy organizm", wymagający ciągłych zmian i aktualizacji – w przeciwnym razie będzie tylko generatorem alertów i przechowalnią loginów.
Dlaczego SIEM dla firmy to dobre rozwiązanie?
SIEM to zaawansowane narzędzie analityczne, które w widoczny sposób zwiększa bezpieczeństwo firmy. Dzięki zestawieniu ze sobą informacji pochodzących z wielu źródeł i automatycznej korelacji, firmowi specjaliści lub zewnętrzny zespół SOC mogą dostrzec zagrożenia, które mogłyby przedostać się do sieci nierozpoznane przez elementy systemu bezpieczeństwa pierwszej warstwy.
Co istotne, systemy SIEM przedstawiają swoje analizy i alerty w jednym, wygodnym widoku centralnym. Mogą rysować wykresy i na różne sposoby wizualizować pozyskane dane. Ułatwia to pracę analityków.
Bardzo ważną zaletą SIEM jest zapewnianie zgodności z większością norm bezpieczeństwa, regulowanych przez prawo krajowe czy unijne.
Posiadanie systemu SIEM i monitorowanie bezpieczeństwa teleinformatycznego świadczy o cyfrowej dojrzałości organizacji w obszarze cyberbezpieczeństwa. Firmy – bez względu na wielkość czy charakter prowadzonej działalności – powinny więc postawić na takie rozwiązanie, a szczególnie teraz, gdy konflikt rosyjsko-ukraiński pokazuje, że ofiarą cyberprzestępców może stać się każdy podmiot.
SIEM w ofercie od Netii
SIEM to rozwiązanie klasy korporacyjnej, wdrażane zazwyczaj w dużych sieciach firmowych. Na skorzystanie z systemu decydują się także mniejsze firmy, dla których bezpieczeństwo danych jest sprawą priorytetową. Jest możliwe do zastosowania zarówno w środowiskach lokalnych, jak i chmurowych czy hybrydowych.
System SIEM (LogPoint i IBM QRadar) to jedno z podstawowych narzędzi analityków Netia Security Operations Center – zewnętrznego zespołu najlepszych specjalistów, którzy czuwają nad bezpieczeństwem największych firm i korporacji 24 godziny na dobę, przez 365 dni w roku.
Netia SOC to usługa z gwarancją SLA, która zapewnia krótki czas reakcji na zdarzenia i odpowiedni zakres ochrony. Potwierdzają to nadane firmie i jej pracownikom certyfikaty, m.in. ISO 27001 (System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji), CISSP (Certified Information Systems Security Professional) i CEH (Certified Ethical Hacker).
Twoja firma może korzystać z pomocy Netia SOC w ramach wygodnej opłaty abonamentowej. Sprawdzony model płatności zapewnia elastyczność, skalowalność i brak niepotrzebnych kosztów związanych z zakupem infrastruktury oraz skompletowaniem zespołu specjalistów. Dzięki jednej miesięcznej opłacie zyskasz dostęp do najlepszych systemów bezpieczeństwa (w tym SIEM), zgodnych z obowiązującymi normami prawnymi i stałe wsparcie wykwalifikowanego zespołu specjalistów.
Więcej o sposobie działania Netia SOC znajduje się w dedykowanym artykule.
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105