System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji – co to jest? | Biznes Netia
Menu główne

SZBI, czyli System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji – na czym polega?

28 października 2022, Autor: Tomasz Łużak, Product Manager, Cybersecurity - Netia S.A.

Choć termin SZBI (System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji) dla wielu osób brzmi tajemniczo, istnieje on w każdej organizacji przetwarzającej poufne dane. W tym artykule przedstawimy, czym jest SZBI, jak działa i w jaki sposób wdrożyć go w firmie.

 
 
 
   

SZBI – co to jest za system?

 

SZBI, czyli System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, to termin związany z problematyką zabezpieczenia poufnych danych w organizacji. W źródłach anglojęzycznych można spotkać się również z terminem ISMS, co stanowi skrót od Information Security Management System. Firmowy SZBI stanowią wszelkie procedury, zasady, regulaminy i instrukcje, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa informacji, ciągłości pracy systemów informatycznych oraz zgodności z obowiązującym prawem krajowym i unijnym.

 

Część firm, wśród których dominują duże organizacje, przykłada wiele uwagi do kwestii bezpieczeństwa danych i tym samym w pełni świadomie wdraża SZBI. Organizuje szkolenia z security awareness, by zwiększyć świadomość bezpieczeństwa wśród pracowników, tworzy procedury na wypadek wystąpienia incydentów, korzysta z wirtualizacji zasobów i posiada jasno sprecyzowane zasady wykonywania kopii zapasowych czy postępowania z kluczami dostępowymi.

 

W mniejszych organizacjach często system zarządzania bezpieczeństwem informacji organizowany jest przypadkowo lub ad hoc i stanowi skutek przestrzegania wyłącznie zasad, które są wymuszane przez aktualne przepisy pod groźbą kary, efektem wcześniejszego incydentu, zaleceń lub kontroli (np. poaudytowej). Tym samym wiele firm posiada (nawet o tym nie wiedząc) mało rozbudowany SZBI, na który składają się przykładowo: prosta polityka bezpieczeństwa i procedury wynikające z dyrektywy RODO. Czasem dochodzą do tego procedury zgodne z normą ISO/IEC 27001/2 i oficjalna certyfikacja.

 

Warto pamiętać, że dobra organizacja kwestii bezpieczeństwa informacji, a także zdefiniowany i stale rozwijany SZBI to podstawa prowadzenia współczesnej organizacji – bez względu na jej wielkość.

 

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w firmie, czyli jak to wygląda w praktyce

 

Choć System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w każdej firmie wygląda inaczej, to w jego zorganizowaniu mogą pomóc ujednolicone standardy.

 

Najpopularniejszym zbiorem zasad są normy ISO serii 27000, które (jak wiele im podobnych) opierają się na porządku logicznym wywodzącym się z cyklu Deminga (planuj – wykonaj – sprawdź – popraw). Chcąc wprowadzić w firmie skuteczny i rozwojowy SZBI, warto wybrać certyfikowaną firmę, która zaplanuje i wdroży cały system, a następnie będzie cyklicznie przeprowadzać audyty sprawdzające wywiązywanie się z przyjętych założeń.

 

Zasady organizacji SZBI. Jak wdrożyć i rozwijać System Bezpieczeństwa Informacji?

 

Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek, jak zorganizować i skutecznie wdrożyć SZBI w firmie.

 

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji należy traktować jak proces, który nigdy się nie kończy. Ciągły rozwój i poprawa procedur to stałe punkty każdego SZBI.

 

Najsłabszym ogniwem każdego systemu jest człowiek. Zdecydowana większość ataków na organizacje i przedsiębiorstwa to ataki socjotechniczne. Podnoszenie świadomości pracowników w zakresie bezpieczeństwa to absolutna podstawa. Pomogą w tym szkolenia z tzw. security awareness.

 

SZBI składa się z szeregu innych procesów, w tym zarządzania podatnościami, ryzykiem i incydentami. Na system należy więc patrzeć kompleksowo, ale też rozwijać jego poszczególne elementy.

 

• Szczególnie kadra zarządzająca musi dawać stałe poparcie kwestiom związanym z bezpieczeństwem informacji. Lepiej nie bagatelizować problemów, a często proaktywnie reagować we właściwy sposób i trzymać się procedur.

 

Organizując SZBI warto korzystać z outsourcingu usług. Certyfikowany dostawca rozwiązań bezpieczeństwa to wydajniejsza kosztowo opcja niż budowanie zespołu oraz infrastruktury od zera (a co więcej – dostępna od zaraz). Zaangażowanie doświadczonego Security Operations Center zapewnia poziom bezpieczeństwa nieosiągalny dla większości organizacji w ramach ich własnych zasobów. Warto więc regularnie korzystać z audytów zewnętrznych i zlecać przeprowadzanie kontrolowanych ataków, sprawdzając tym samym nie tylko zabezpieczenia firmy, ale także zachowanie pracowników.

 

Czy Twoja firma potrzebuje odpowiedniego zabezpieczenia informacji?

 

Wprowadzenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji jest niezbędne w każdym biznesie – nie tylko tam, gdzie przetwarzane są wrażliwe dane osobowe. Poufnymi informacjami nie są wyłącznie imiona i nazwiska, ale także firmowe instrukcje, procedury, opracowane strategie biznesowe czy wybrane dane finansowe.

 

Wyciek poufnych informacji może skutkować stratami wizerunkowymi i finansowymi w wyniku naliczenia wysokich kar (o których mowa np. w Rozporządzeniu o Ochronie Danych, czy ustawie o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa KSC). Najbardziej wymagającym klientom dedykowany jest zespół Netia Security Operations Center – specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa, którzy swoimi kompetencjami pokrywają co najmniej kilkanaście różnych obszarów. Przy wsparciu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa (SIEM), urządzeń klasy UTM i aktywnego monitoringu sieci oraz dzięki działaniom wykrywającym podatności firma zyskuje pewność i bezpieczeństwo, a także zgodność ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa.

 

 

Niezależnie od tego, w jakiej branży działa firma i kto znajduje się w jej grupie docelowej, informacja o wdrożeniu procedur bezpieczeństwa zgodnych z obowiązującymi standardami może stanowczo poprawić wizerunek organizacji. Może mieć to szczególne znaczenie w branżach najbardziej narażonych na cyberataki – na przykład w sektorze finansowym czy e-commerce.

Masz pytania dotyczące bezpieczeństwa informacji w Twojej firmie? Skontaktuj się z nami.


Dowiedz się, jak dbać o bezpieczeństwo prywatnych informacji i sprawdź, jakich zasad w sieci przestrzegać.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×