Wybuch popularności AI i powszechne wykorzystanie sztucznej inteligencji w analityce oraz sprzedaży, wzrost znaczenia środowisk chmurowych, 6G i dynamiczny rozwój IoT – to odpowiedź na pytanie, co czeka nas w 2024 roku? Poznajmy aktualne trendy technologiczne.
Trendy technologiczne w 2024 roku – czy czekają nas duże zmiany?
Trwająca obecnie czwarta rewolucja przemysłowa, tak jak i trzy poprzednie, niesie za sobą wiele konsekwencji społecznych, biznesowych i technologicznych. Głównymi tematami są dziś: sztuczna inteligencja, nowe standardy technologii bezprzewodowej (5G i 6G), przetwarzanie w chmurze oraz rozwój tzw. Internetu Rzeczy, czyli IoT – wykorzystywanego tak samo w przemyśle, jak i w gospodarstwach domowych. Które obszary będą się szczególnie rozwijać w 2024 roku? W jaki sposób trendy technologiczne wpłyną na nasze życie i pracę?
1. Najważniejszy trend IT 2024 roku, czyli sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja to obecnie trend technologiczny numer jeden. O AI słyszał każdy – nawet osoby niezaznajomione ze współczesnymi technologiami. Obraz AI był jednak latami kreowany przez popkulturę, co znacznie go wypaczyło. Sztucznej inteligencji nie należy się jednak bać. Daje ona nieznane dotąd, ogromne możliwości, ale niesie też ze sobą zagrożenia.
AI w służbie firmom i użytkownikom
Nie trzeba było długo czekać, by rozwiązania, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji, zostały zaadaptowane do biznesu. AI jest obecnie chętnie integrowane z narzędziami Business Intelligence, gdzie służy między innymi do prognozowania popytu oraz wczesnego wykrywania trendów. Dzięki AI firmy mogą z dużą dokładnością, na bieżąco analizować swoją sprzedaż i dostosowywać poziom zapasów, biorąc po uwagę wiele czynników zewnętrznych jednocześnie.
AI i uczenie maszynowe są też powszechnie wykorzystywane w obszarach cyberbezpieczeństwa, gdzie wspierają zespoły SOC w analizie zdarzeń, przeglądzie systemów i monitorowaniu sieci. Wydajne algorytmy oparte na AI potrafią analizować ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym i rozpoznawać wzorce ataków lub niepokojące anomalie w ruchu sieciowym. Systemy wspierane przez AI mogą we własnym zakresie tworzyć sygnatury i reguły dla zapór sieciowych oraz innych narzędzi wykorzystywanych do ochrony przez cyberzagrożeniami. Zgodnie z raportem The World of Work AI-ed (Talent Alpha) nawet 90% wiodących dostawców usług wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji.
Z korzyści wynikających ze stosowania AI czerpią także sprzedaż, obsługa klienta i marketing. Dzięki sztucznej inteligencji jest bowiem możliwe dokładnie personalizowanie przekazu i tworzenie ofert dopasowanych do potrzeb potencjalnych klientów. Boty obsługujące klientów przez telefon, odpowiadające na pytania, czy rejestrujące pacjentów na wizyty, są już coraz powszechniejsze. Przy ich użyciu możliwe jest automatyzowanie prostych, rutynowych czynności i przekierowanie ludzkiego potencjału do bardziej wymagających zadań.
AI jako broń cyberprzestępców
Każdy kij ma jednak dwa końce, a dynamiczny rozwój AI okazuje się prawdziwym mieczem obosiecznym. Automatyzacja służy bowiem nie tylko poprawie skuteczności narzędzi security i zwiększeniu wydajności zespołów w procesach cyberbezpieczeństwa. Sztuczna inteligencja jest powszechnie wykorzystywana przez cyberprzestępców. Przy użyciu AI hakerzy mogą automatyzować swoje działania, zwielokrotniając tym samym szanse przy atakach socjotechnicznych oraz osiągając lepsze wyniki w analizie dużych zbiorów danych (np. wykradzionych z firmowych baz lub pochodzących z przypadkowych wycieków).
Problemem mogą stać się także generowane przez AI obrazy, wideo oraz nagrania głosowe, które w najgorszym scenariuszu będą służyć do kradzieży tożsamości, szantażowania i zastraszania. Powstające w ten sposób treści już teraz wydają się bardzo autentyczne.
2. Cloud computing i usługi w chmurze – fundamenty nowoczesnego biznesu
Środowisko chmurowe wydaje się naturalnym ekosystemem dla rozwiązań AI. To właśnie z chmury serwowane są nam aplikacje i narzędzia. W chmurze przetwarzane są coraz większe ilości danych. Popularyzacja rozwiązań sztucznej inteligencji będzie więc naturalnym paliwem dla rozwoju chmury – jednak nie jedynym. Rosnące niepokoje i otwarte konflikty (w Ukrainie czy na Bliskim Wschodzie) pokazują, jak istotna jest redundancja geograficzna – zarówno w kontekście systemów, jak i kluczowych danych. Środowiska chmurowe pozwalają na łatwe przenoszenie zasobów, skalowanie sieci i wdrażanie nowych rozwiązań. Od dłuższego już czasu obserwujemy przenoszące się do chmury małe i duże firmy, a także podmioty administracji publicznej, bankowość i korporacje.
Chcesz porozmawiać o rozwiązaniach chmurowych możliwych do wdrożenia w Twojej firmie? Sprawdź ofertę cloud computingu od Netii!
3. IoT i przemysł 4.0
Tzw. Internet Rzeczy spowodował gwałtowne zwiększenie wydajności i skuteczności produkcji, ograniczenie ilości szkodliwych odpadów i powstawanie nowych technologii produkcji oraz przetwarzania materiałów. Jednak same czujniki, kontrolery i maszyny połączone w ramach jednej sieci, które potrafią zbierać i gromadzić niesamowite ilości danych, to jeszcze nie IoT. Siła Internetu Rzeczy tkwi w komunikacji i analityce, a tak się składa, że rok 2024 będzie przełomowy w obu tych aspektach. Obiecujące okazują się także badania nad szóstą generacją łączności (6G) oraz coraz powszechniejsze wykorzystanie sieci 5G.
4. Ekotechnologia, czyli „zielone rozwiązania” dla firm
Trendy IT na 2024 rok nie pomijają także kwestii środowiskowych. Według danych ONZ sektor IT odpowiedzialny jest za produkcję 2–3% gazów cieplarnianych. Powszechnie szacuje się, że największy wpływ na ich powstawanie (a także na produkcję odpadów) ma infrastruktura. Jednym z najważniejszych kierunków rozwoju jest jednak digitalizacja firm w niemal każdym sektorze. Fizyczna infrastruktura jest dziś coraz mniej popularna. Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać korzyści wynikające ze współdzielenia zasobów i narzędzi cyfrowych. Celowo czy nie – ma to pozytywne skutki dla środowiska.
Na rynku (także polskim) możemy dziś spotkać także eko-data centers, czyli obiekty zasilane w większości lub nawet wyłącznie tzw. zieloną energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Takie obiekty cechują się bardzo niskim współczynnikiem PUE (eng.: Power Usage Effectivness) na poziomie nawet 1.2 (tradycyjne obiekty osiągają zazwyczaj poziom 1.5-1.8). Jednym z takich obiektów jest Data Center Netii w Jawczycach, którego zaletą jest dodatkowo m.in. zastosowanie rozwiązań oszczędnych energetycznie typu DRUPS.
5. Rozwiązania Zero Trust jako standard
Zero Trust to koncepcja, która zyskała na znaczeniu tuż po wybuchu pandemii, gdy wielu pracowników zostało zmuszonych do pracy zdalnej. Podejście Zero Trust (zakładające domyślny brak zaufania do każdego użytkownika i urządzenia, a także udzielanie minimalnych potrzebnych do wykonania zadania dostępów) stało się wówczas dość skutecznym sposobem zapobiegania atakom i blokowania niebezpiecznego ruchu. Pandemia minęła, a koncepcja Zero Trust pozostaje z nami na dobre. Coraz więcej firm deklaruje wdrożenia zasady zerowego zaufania w ciągu najbliższych kilku miesięcy, a wiele z nich zrobiło to już dawno.
Więcej na temat Zero Trust Security przeczytasz w naszym dedykowanym artykule.
Jak nadążyć za trendami IT?
Trendem technologicznym, który pozostaje z nami od dłuższego czasu, jest coraz większa popularność outsourcingu. To właśnie ten model jest odpowiedzią na tak postawione pytanie. Netia to jeden z wiodących dostawców gotowych systemów bezpieczeństwa, które mogą pomóc Twojej firmie przejść technologiczną transformację i wdrożyć najnowocześniejsze rozwiązania cybersecurity. W naszej ofercie znajdują się zarówno podstawowe, potrzebne w każdym biznesie narzędzia, takie jak wydajny firewall dostarczany bezpośrednio z chmury czy zaawansowane usługi wykwalifikowanego zespołu SOC, czuwającego nad bezpieczeństwem krytycznych usług i systemów. Z Netią bez trudu spełnisz stawiane przez prawo wymagania dotyczące ochrony wrażliwych danych, poprawisz wydajność procesów oraz uodpornisz systemy na coraz to skuteczniejsze metody ataków!
Specjaliści Netii pomogą Ci także w stworzeniu bezpiecznego i taniego w utrzymaniu środowiska opartego o rozwiązania chmurowe. Z usługą Netia Compute przejdziesz na kolejny poziom rozwoju technologicznego przy pełnym wsparciu naszych doradców!
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105