Rozwiązania klasy XDR to logiczne rozszerzenie dla narzędzi do kontroli punktów końcowych (EDR) i wypełnienie luki w firmowych systemach bezpieczeństwa. Rozwiązanie zapewnia świetną widoczność i automatyzuje pracę zespołów. Czym jednak jest XDR? Czy stanowi przełom w IT?
Extended Detection and Response (XDR) – co to jest?
XDR to kolejny krok w kierunku zapewnienia kompleksowej ochrony firmowej infrastruktury i polepszenia widoczności środowiska. XDR gromadzi ujednolicone informacje o stanie sieci (m.in. informacje z punktów końcowych, urządzeń IoT, chmury, poczty elektronicznej), analizuje je dzięki zaawansowanej automatyzacji i przedstawia skondensowane dane w ramach centralnej platformy.
XDR rozszerza możliwości stosowanych dotąd narzędzi do kontroli punktów końcowych (EDR). Dostarcza kompletny krajobraz zagrożeń i wypełnia lukę w zabezpieczeniach, doskonale uzupełniając możliwości narzędzi SIEM/SOAR. Dzięki wdrożeniu algorytmów sztucznej inteligencji Extended Detection and Response zwiększa wydajność zespołów, które zajmują się cyberbezpieczeństwem, i pozwala reagować na zagrożenia w czasie rzeczywistym. Umożliwia także ograniczenie wykonywania czasochłonnych skanów podatności.
Rozwiązania XDR występują obecnie zarówno w wersji SaaS, jak i On-Premise. W ofercie posiada je większość znanych dostawców usług. Choć każdy z nich ma własną definicję tego narzędzia, XDR dzielimy z reguły na dwie kategorie: natywne oraz hybrydowe/otwarte.
- W natywnym XDR wszystkie komponenty, z których platforma czerpie informacje (np. firewall, EDR, DLP), pochodzą z oferty jednego dostawcy. Usługa jest realizowana przez tę samą firmę zewnętrzną i wdrażana jako kompletny, gotowy produkt. Plusem takiego rozwiązania jest prostota i szybkość uruchomienia. Wszystkimi problemami i awariami zajmuje się ten sam dostawca – to usprawnia utrzymanie usługi. Ogranicza także do minimum ryzyko wystąpienia problemów z integracją. Takie podejście niesie jednak pewne ryzyko: jeśli dostawca przeoczy jakieś zagrożenie, nie dokona aktualizacji na czas lub do kompletnego systemu wkradnie się podatność – cały system będzie się z nią borykał. Właśnie dlatego dobrą praktyką rynkową jest strategia multi-vendor czyli korzystanie z rozwiązań od różnych dostawców, bo to minimalizuje ryzyko, o którym piszemy powyżej.
- Hybrydowy XDR polega na zintegrowaniu rozwiązań pochodzących od różnych dostawców. Z jednej strony powoduje to dłuższy okres wdrożenia oraz ewentualne problemy z utrzymaniem i integracją. Z drugiej – jest możliwość wyboru najlepszych rozwiązań w swojej klasie na rynku. Model hybrydowy można ponadto wdrożyć w firmach, które mają już zaimplementowane odpowiednie rozwiązania bezpieczeństwa.
XDR vs EDR – czym się różnią?
Powstanie rozwiązań klasy EDR dało zespołom ds. cyberbezpieczeństwa możliwość wglądu w obszary sieci, które do tej pory były poza zasięgiem używanych powszechnie rozwiązań.
EDR, czyli Endpoint Detection and Response, to platformy pozwalające monitorować i zapisywać informacje o zdarzenia i zagrożeniach w punktach końcowych sieci: laptopach, stacjach roboczych, smartfonach, drukarkach i wielu innych urządzeniach. W przeciwieństwie do tradycyjnych antywirusów nie zajmują się detekcją złośliwego oprogramowania, tylko wykrywaniem nieprawidłowych i podejrzanych ruchów (poprzez monitoring aktywnych procesów). Ich działanie opiera się na agentach umieszczonych w poszczególnych endpointach, przesyłających informacje o zdarzeniach w czasie rzeczywistym do serwera centralnego.
Podstawową różnicą pomiędzy rozwiązaniami EDR i XDR jest obszar działania. .
XDR stanowi świetne rozszerzenie dla znanych rozwiązań EDR, wykorzystując dostarczane przez nie dane i reagując na nie w czasie rzeczywistym. Ponadto XDR gromadzi informacje z wielu źródeł (w tym SIEM/SOAR), dając zespołom pełny obraz środowiska i potencjalnych zagrożeń.
XDR to stosunkowo młode rozwiązanie, które już teraz dostępne jest w ofercie wielu różnych dostawców. W najbliższych latach możemy spodziewać się szybkiego rozwoju tej klasy produktów, w czym z całą pewnością pomoże AI wykorzystywane już teraz do analizowania ogromnych zbiorów danych.
XDR a monitorowanie bezpieczeństwa
Integracja platformy XDR z innymi systemami bezpieczeństwa w firmie jest kluczowa dla zapewnienia pełnej widoczności środowiska i efektywnej ochrony. Pozwala monitorować każdy obszar sieci, dając kontrolę nad infrastrukturą.
Częstym pytaniem padającym w kontekście rozwiązań XDR jest możliwość zastąpienia nimi stosowanych obecnie platform SIEM/SOAR. Choć na pierwszy rzut oka SIEM oraz XDR mają podobne zadania, to ich współpraca może przynieść firmie większą skuteczność w odnajdywaniu zagrożeń i ochronie przed atakami hakerskimi. XDR może dostarczyć platformie SIEM dodatkowych informacji (m.in. o ewentualnych zagrożeniach w punktach końcowych sieci), zapewniając przy tym lepsze rozumienie kontekstu zagrożeń.
Możliwości głębokiej analityki XDR pozwalają wykryć bardziej złożone ataki i zagrożenia, a ponadto zmniejszyć liczbę fałszywych alarmów. Dzięki integracji XDR z SOAR możliwe jest ponadto bardziej precyzyjne reagowanie na incydenty bezpieczeństwa i skrócenie czasu reakcji. Należy także pamiętać, że platformy SIEM przede wszystkim analizują i korelują dane z logów w celu generowania alertów i wykrywania zagrożeń. XDR nie może więc całkowicie zastąpić tego typu rozwiązań. Dzięki integracji XDR z SIEM/SOAR, EDR i innymi systemami cyberbezpieczeństwa, zespoły SOC (jak np. SOC Netii) mogą automatyzować swoją pracę, wykorzystywać zaawansowaną analitykę opartą na AI i z większą skutecznością dbać o bezpieczeństwo organizacji.
Dlaczego warto postawić na technologię XDR?
Popularność rozwiązań XDR świadczy o tym, że firmy dostrzegają potrzebę holistycznego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. Korzystanie z takich narzędzi pozwala spojrzeć na infrastrukturę i czyhające na nią zagrożenia w sposób całościowy. Dzięki wykorzystaniu możliwości sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, XDR zapewnia doskonałą widoczność i wgląd w każdy obszar firmowej sieci. Rozwiązanie to (jak każde inne) nie może jednak stać się jedynym stosowanym w organizacji zabezpieczeniem. Jego siła tkwi bowiem w integracji i automatyzacji!
Netia, jako ekspert w dziedzinie cyberbezpieczeństwa dla firm, realizuje usługi z zakresu monitorowania systemów bezpieczeństwa, a także dostarcza gotowe narzędzia, takie jak zlokalizowany w bezpiecznej chmurze firewall oraz rozwiązania klasy UTM, zapewniające ochronę podczas pracy zdalnej. W swojej ofercie posiada także różne, dostosowane do potrzeb firm, rozwiązania klasy EDR i XDR.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zostaw nam kontakt do siebie – odpowiemy na Twoje pytania!
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105