INFORMACJE NA TEMAT DOKUMENTU
Dokument ten zawiera informacje na temat zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego (CSIRT) Netia SOC w formacie zgodnym z RFC 2350.
Data ostatniej aktualizacji
Wersja: 1.0 z dnia 9 czerwca 2022.
Lokalizacje, w których można znaleźć ten dokument
Aktualna wersja dokumentu w języku polskim oraz angielskim dostępna jest do pobrania TUTAJ
Informacje kontaktowe
Nazwa zespołu:
Netia SOC
Adres:
Netia S.A.
Netia SOC
ul. Poleczki 13
02-822 Warszawa
Polska
Strefa czasowa
Czas środkowoeuropejski UTC+1
Czas środkowoeuropejski letni UTC+2 (od ostatniej niedzieli marca do ostatniej niedzieli października)
Numer telefonu
+48 22 352 25 55
Adres poczty elektronicznej
Powiadomienia, zgłoszenia incydentów i kwestie operacyjne prosimy kierować na adres csirt@netia.pl
Pytania dot. oferty, zakresu świadczonych usług i kwestii biznesowych prosimy kierować na adres biznes@netia.pl
Klucze publiczne i inne informacje o szyfrowaniu
W celu ochrony informacji wrażliwych korzystamy z szyfrowania PGP.
E-mail: csirt@netia.pl
Odcisk klucza: AA68 6AAF 2B8D 4BF1 F4DF 33B8 723C FD5A 16E9 464B
Klucz publiczny publikowany jest na stronie TUTAJ
Członkowie zespołu
Zespół Netia SOC tworzą ludzie mocno zaangażowani w ideę promowania świadomości w obszarze cyberbezpieczeństwa. Stale monitorujemy aktywność w przestrzeni cyfrowej, obserwujemy rynek rozwiązań i technologii bezpieczeństwa teleinformatycznego, podnosimy kompetencje.
Inne informacje
Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie https://www.netia.pl/pl/csirt
Punkty kontaktu z Klientem
Preferowaną metodą kontaktu z Netia SOC jest e-mail. Rekomendujemy wykorzystanie PGP w celu zapewnienia integralności i poufności.
Standardowe godziny obsługi zgłoszeń to 9:00-17:00 od poniedziałku do piątku z wyłączeniem świąt. Jednak zespół Netia SOC pracuje całodobowo i w pilnych kwestiach możliwy jest kontakt poza ww. wskazanymi godzinami.
STATUT
Misja
Misją Netia SOC jest wspieranie zarówno podmiotów z Grupy Netia, jak i klientów biznesowych Netii, w reagowaniu i w obsłudze incydentów bezpieczeństwa komputerowego.
Netia SOC świadczy usługi cyberbezpieczeństwa klientom prywatnym oraz podmiotom publicznym.
Obszar działania
Obszar działania Netia SOC obejmuje spółki Grupy Netia:
-
Netia S.A.
-
TK Telekom Sp. z o.o.
oraz klientów z sektora prywatnego i publicznego, z którymi Netia ma zawartą umowę w zakresie wsparcia w reagowaniu na incydenty bezpieczeństwa komputerowego.
Sponsorowanie i przynależność
Netia SOC funkcjonuje w ramach Netia S.A.
Umocowanie
Netia SOC działa pod auspicjami i upoważnieniem kierownictwa Netia S.A.Ponadto Netia SOC działa na podstawie umów z klientami biznesowymi Netii i na warunkach wynikających z tych umów.
POLITYKI
Typy incydentów i poziom wsparcia
Domyślnym priorytetem dla wszystkich zgłoszonych incydentów jest priorytet normalny. Inna klasyfikacja może mieć zastosowanie na podstawie zapisów umów. O ewentualnej zmianie priorytetu decyduje zespół Netia SOC.
Współpraca, interakcja i ujawnienie informacji
Wszystkie informacje dotyczące obsługi incydentów traktowane są jako poufne. Zalecamy, aby przy zgłaszaniu incydentów i podawaniu informacji poufnych korzystać z szyfrowania PGP lub ewentualnie ustalić z Netia SOC inny bezpieczny kanał komunikacyjny.
Netia SOC deklaruje pełne wsparcie dla Information Sharing Traffic Light Protocol (FIRST TLP v1.0, https://www.trusted-introducer.org/ISTLP.pdf). Informacje wysłane i oznaczone zgodnie z ISTLP będą przetwarzane w odpowiedni sposób.
Informacje wysłane do Netia SOC mogą być przekazane do zainteresowanych stron, takich jak inne zespoły CSIRT / CERT, właściciele lub administratorzy dotkniętych incydentem zasobów, na zasadzie „niezbędnej wiedzy”, wyłączenie w celu obsługi incydentów (w zakresie niezbędnym do identyfikacji i ograniczenia zagrożenia).
Netia SOC samodzielnie nie zgłasza incydentów do organów ścigania, o ile nie wynika to z przepisów prawa. Jednakże w przypadku postępowań prowadzonych przez uprawnione organy, możemy przekazać informacje na ich wniosek.
Komunikacja i uwierzytelnianie
Netia SOC zabezpiecza wrażliwe informacje zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa i wewnętrznymi zasadami.
W szczególności respektujemy oznaczenia poufności zdefiniowane przez autorów informacji przekazanych do Netia SOC.
W przypadku informacji o niskiej wrażliwości możliwy jest kontakt z Netia SOC przy użyciu nieszyfrowanej wiadomości e-mail lub drogą telefoniczną, ale dla zapewnienia poufności i integralności komunikacji, rekomendujemy stosowanie PGP/GPG (patrz punkt 2.8 RFC 2350). Wszystkie wrażliwe informacje, które są przesyłane, powinny być szyfrowane.
W celu weryfikacji autentyczności otrzymanej informacji lub jej źródła, czy uwierzytelnienia osoby nawiązującej kontakt, możliwe jest użycie ogólnodostępnych źródeł informacji, jak np. baza WHOIS, serwisy społecznościowe, rejestry. W uzasadnionych przypadkach może być stosowane potwierdzenie telefoniczne bądź spotkanie.
USŁUGI
Netia oferuje swoim Klientom m.in. usługi Security Operations Center (SOC) w modelu as-a-service, obejmujące usługi reagowania na incydenty. Ponadto świadczymy szereg usług profesjonalnych z obszaru cyberbezpieczeństwa. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: https://www.netia.pl/pl/srednie-i-duze-firmy/produkty/bezpieczenstwo
Reagowanie na incydenty
-
analiza zdarzeń w systemach SIEM
-
analiza i kwalifikacja podejrzeń incydentów
-
obsługa incydentów
-
obsługa podatności
-
analiza IoC (Indication of Compromise)
Działania proaktywne
-
wsparcie w tworzeniu strategii rozwoju bezpieczeństwa
-
wdrażanie rozwiązań bezpieczeństwa
-
utrzymywanie i rozwój rozwiązań bezpieczeństwa
-
ostrzeżenia o nowych podatnościach i zagrożeniach
-
testy podatności
-
budowanie świadomości bezpieczeństwa
FORMULARZE DO ZGŁASZANIA INCYDENTÓW
Incydenty powinny być zgłaszane e-mail na adres csirt@netia.pl, najlepiej zaszyfrowane naszym publicznym kluczem PGP.
Kontaktując się z Netia SOC, prosimy o przekazanie poniższych informacji:
-
Dane kontaktowe i informacje organizacyjne — imię i nazwisko osoby, nazwa i adres organizacji, adres e-mail, numer telefonu,
-
Rodzaj i krótkie podsumowanie incydentu/zdarzenia,
-
Źródło zdarzenia/incydentu - w jakim systemie zostało zaobserwowane, publiczne adresy IP źródłowe i docelowe itp.,
-
Dotknięte podmioty lub systemy,
-
Szacowany wpływ - np. utrata dostępności usług,
-
Dodatkowe informacje i obserwacje, które doprowadziły do wykrycia incydentu — wyniki skanowania (jeśli występują), wyciąg z dziennika przedstawiający problem itp.
W przypadku przekazania podejrzanego e-maila, prosimy o upewnienie się, że wszystkie nagłówki, treść i załączniki są zawarte.
ZASTRZEŻENIA
Pomimo, że podczas przygotowywania informacji, powiadomień i ostrzeżeń dokładamy wszelkiej staranności, Netia SOC nie ponosi odpowiedzialności za błędy lub pominięcia, ani za szkody powstałe w wyniku wykorzystania informacji w nich zawartych.