Informacje na temat dokumentu
Dokument ten zawiera informacje na temat zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego (CSIRT) Netia SOC w formacie zgodnym z RFC 2350.
Data ostatniej aktualizacji
Wersja: 1.0 z dnia 9 czerwca 2022.
Lokalizacje, w których można znaleźć ten dokument
Aktualna wersja dokumentu w języku polskim oraz angielskim dostępna jest do pobrania tutaj
Informacje kontaktowe
Nazwa zespołu
Netia SOC
Adres
Netia S.A.
Netia SOC
ul. Poleczki 13
02-822 Warszawa
Polska
Strefa czasowa
Czas środkowoeuropejski UTC+1
Czas środkowoeuropejski letni UTC+2 (od ostatniej niedzieli marca do ostatniej niedzieli października)
Numer telefonu
+48 22 352 25 55
Adres poczty elektronicznej
Powiadomienia, zgłoszenia incydentów i kwestie operacyjne prosimy kierować na adres csirt@netia.pl
Pytania dot. oferty, zakresu świadczonych usług i kwestii biznesowych prosimy kierować na adres biznes@netia.pl
Klucze publiczne i inne informacje o szyfrowaniu
W celu ochrony informacji wrażliwych korzystamy z szyfrowania PGP.
E-mail: csirt@netia.pl
Odcisk klucza: AA68 6AAF 2B8D 4BF1 F4DF 33B8 723C FD5A 16E9 464B
Klucz publiczny publikowany jest na stronie https://www.netia.pl/pl/csirt/rfc
Członkowie zespołu
Zespół Netia SOC tworzą ludzie mocno zaangażowani w ideę promowania świadomości w obszarze cyberbezpieczeństwa. Stale monitorujemy aktywność w przestrzeni cyfrowej, obserwujemy rynek rozwiązań i technologii bezpieczeństwa teleinformatycznego, podnosimy kompetencje.
Inne informacje
Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie https://www.netia.pl/pl/csirt
Punkty kontaktu z Klientem
Preferowaną metodą kontaktu z Netia SOC jest e-mail. Rekomendujemy wykorzystanie PGP w celu zapewnienia integralności i poufności.
Standardowe godziny obsługi zgłoszeń to 9:00-17:00 od poniedziałku do piątku z wyłączeniem świąt. Jednak zespół Netia SOC pracuje całodobowo i w pilnych kwestiach możliwy jest kontakt poza ww. wskazanymi godzinami.
Statut
Misja
Misją Netia SOC jest wspieranie zarówno podmiotów z Grupy Netia jak i klientów biznesowych Netia w reagowaniu i w obsłudze incydentów bezpieczeństwa komputerowego.
Netia SOC świadczy usługi cyberbezpieczeństwa klientom prywatnym oraz podmiotom publicznym.
Obszar działania
Obszar działania Netia SOC obejmuje spółki Grupy Netia:
- Netia S.A.
- TK Telekom Sp. z o.o.
oraz klientów z sektora prywatnego oraz publicznego, z którymi Netia S.A ma zawartą umowę z w zakresie wsparcia w reagowaniu na incydenty bezpieczeństwa komputerowego.
Sponsorowanie i przynależność
Netia SOC funkcjonuje w ramach Netia S.A.
Umocowanie
Netia SOC działa pod auspicjami i upoważnieniem kierownictwa Netia S.A..
Ponadto Netia SOC działa na podstawie umów z klientami biznesowymi Netia S.A. i na warunkach wynikających z tych umów.
Polityki
Typy incydentów i poziom wsparcia
Domyślnym priorytetem dla wszystkich zgłoszonych incydentów jest priorytet normalny. Inna klasyfikacja może mieć zastosowanie na podstawie zapisów umów. O ewentualnej zmianie priorytetu decyduje zespół Netia SOC.
Współpraca, interakcja i ujawnienie informacji
Wszystkie informacje dotyczące obsługi incydentów traktowane są jako poufne. Zalecamy, aby przy zgłaszaniu incydentów i podawaniu informacji poufnych, korzystać z szyfrowania PGP lub ewentualnie ustalić z Netia SOC innego bezpieczny kanał komunikacyjny.
Netia SOC deklaruje pełne wsparcie dla Information Sharing Traffic Light Protocol (FIRST TLP v1.0, https://www.trusted-introducer.org/ISTLP.pdf). Informacje wysłane i oznaczone zgodnie z ISTLP będą przetwarzane w odpowiedni sposób.
Informacje przekazane Netia SOC mogą być przekazane do zainteresowanych stron, takich jak inne zespoły CSIRT / CERT, właściciele lub administratorzy dotkniętych incydentem zasobów, na zasadzie „niezbędnej wiedzy”, wyłączenie w celu obsługi incydentów (w zakresie niezbędnym do identyfikacji i ograniczenia zagrożenia).
Netia SOC samodzielnie nie zgłasza incydentów do organów ścigania, o ile nie wynika to z przepisów prawa. Jednakże w przypadku postępowań prowadzonych przez uprawnione organy, możemy przekazać informacje na ich wniosek.
Komunikacja i uwierzytelnianie
Netia SOC zabezpiecza wrażliwe informacje zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa i wewnętrznymi zasadami.
W szczególności respektujemy oznaczenia poufności zdefiniowane przez autorów informacji przekazanych do Netia SOC.
W przypadku informacji o niskiej wrażliwości możliwy jest kontakt z Netia SOC przy użyciu nieszyfrowanej wiadomości e-mail lub drogą telefoniczną, ale dla zapewnienia poufności i integralności komunikacji, rekomendujemy stosowanie PGP/GPG (patrz punkt 2.8). Wszystkie wrażliwe informacje, które są przesyłane, powinny być szyfrowane.
W celu weryfikacji autentyczności otrzymanej informacji lub jej źródła czy uwierzytelnienia osoby nawiązującej kontakt, możliwe jest użycie ogólnodostępnych źródeł informacji jak np. baza WHOIS, serwisy społecznościowe, rejestry. W uzasadnionych przypadkach może być stosowane potwierdzenie telefoniczne bądź spotkanie.
Usługi
Netia oferuje swoim Klientom m.in. usługi Security Operations Center (SOC) w modelu as-a-service obejmujące usługi reagowania na incydenty. Ponadto świadczymy szereg usług profesjonalnych z obszaru cyberbezpieczeństwa. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: https://www.netia.pl/pl/csirt/
Reagowanie na incydenty
- analiza zdarzeń w systemach SIEM
- analiza i kwalifikacja podejrzeń incydentów
- obsługa incydentów
- obsługa podatności
- analiza IoC (Indication of Compromise)
Działania proaktywne
- wsparcie w tworzeniu strategii rozwoju bezpieczeństwa
- wdrażanie rozwiązań bezpieczeństwa
- utrzymywanie i rozwój rozwiązań bezpieczeństwa
- ostrzeżenia o nowych podatnościach i zagrożeniach
- testy podatności
- budowanie świadomości bezpieczeństwa
Formularze do zgłaszania incydentów
Incydenty powinny być zgłaszane e-mail na adres csirt@netia.pl, najlepiej zaszyfrowane naszym publicznym kluczem PGP.
Kontaktując się z Netia SOC, prosimy o przekazanie poniższych informacji:
- Dane kontaktowe i informacje organizacyjne — imię i nazwisko osoby, nazwa i adres organizacji, adres e-mail, numer telefonu,
- Rodzaj i krótkie podsumowanie incydentu/zdarzenia,
- Źródło zdarzenia/incydentu - w jakim systemie zostało zaobserwowane, publiczne adresy IP źródłowe i docelowe itp.,
- Dotknięte podmioty lub systemy,
- Szacowany wpływ - np. utrata dostępności usług),
- Dodatkowe informacje i obserwacje, które doprowadziły do wykrycia incydentu — wyniki skanowania (jeśli występują), wyciąg z dziennika przedstawiający problem itp.
W przypadku przekazania podejrzanego e-maila, prosimy o upewnienie się, że wszystkie nagłówki, treść i załączniki są zawarte.
Zastrzeżenia
Pomimo, że podczas przygotowywania informacji, powiadomień i ostrzeżeń dokładamy wszelkiej staranności, Netia SOC nie ponosi odpowiedzialności za błędy lub pominięcia, ani za szkody powstałe w wyniku wykorzystania informacji w nich zawartych.
Data ostatniej aktualizacji
Lokalizacje, w których można znaleźć ten dokument
Adres poczty elektronicznej
Statut
Działania proaktywne
Pliki do pobrania