Usługi internetowe dla firm należą do podstawowych narzędzi wykorzystywanych w biznesie. Nierzadko właśnie od jakości i niezawodności łącza zależy skuteczności działania firmy i jej kontakt z dostawcami i klientami. Dobre łącze symetryczne to nie tylko gwarancja ciągłości działania i bezpieczeństwo sieci, ale też komfort pracy zatrudnionych w firmie. Jednak ile firm, tyle różnych potrzeb. Czy jest więc możliwe wskazanie, które rodzaje usług internetowych sprawdzą się w każdym przypadku?
Łącze jako usługa internetowa dla biznesu – na czym polega?
O ile domowi użytkownicy Internetu mają zazwyczaj zbliżone potrzeby, różniące się ewentualnie przepustowością czy maksymalnym opóźnieniem łącza, tak klienci biznesowi mogą potrzebować skrajnie różnych usług internetowych. Zależnie od wielkości firmy, liczby oddziałów, liczby pracowników oraz rodzaju wykorzystywanych sieci wewnętrznych, a także (co szczególnie istotne) charakteru działalności, potrzebne może być podstawowe łącze asymetryczne lub internet symetryczny o dużej prędkości.
Do najszybszych zaliczamy przede wszystkim łącza oparte na technologii światłowodowej, jednak w przypadku mniej wymagających sieci warto zwrócić uwagę na technologię DLS. To rozwiązanie nieco tańsze od sieci opartej na światłowodzie, ale oferujące jednocześnie mniejsze prędkości przesyłania danych (wciąż jednak w pełni akceptowalne dla małych działalności gospodarczych).
W szczególnych przypadkach spotyka się także korzystające z internetu radiowego i zasięgu telefonii komórkowej (nietypowe lokalizacje z dala od terenów zamieszkałych) i mobilnego (pracownicy terenowi, przedstawiciele handlowi, specjaliści pracujący poza biurem).
Przy wyborze łącza internetowego warto zwrócić uwagę na następujące jego cechy:
- Niezawodność oraz dostępność – to prawdopodobnie najważniejsza cecha, bowiem niezawodność łącza może determinować zysk lub stratę Twojej organizacji. Nierzadko zdarza się, że godzinny przestój w działaniu usługi kosztuje firmę kilkadziesiąt tysięcy złotych. Kluczowe jest więc korzystanie z usług dostawców oferujących umowę SLA, gwarantującą natychmiastowy czas naprawy oraz wysoką jakość usługi. Umowa taka powinna także regulować dostępność wsparcia technicznego. Dzięki temu zyskasz pewność, że wszystkie parametry dostarczonej usługi zostaną dotrzymane, a w razie niedostępności łącza, Twoja firma będzie mogła dochodzić swoich praw na podstawie podpisanej umowy. Dobrą praktyką jest stosowanie redundancji i wykorzystywanie dwóch niezależnych łączy w jednej lokalizacji. W przypadku awarii jednego z nich, sieć automatycznie przełącza się do drugiego łącza, co zapewnia nieprzerwane działanie.
- Bezpieczeństwo – o ile żadne łącze internetowe nie jest w stanie obronić się bez dodatkowych narzędzi związanych z cyberbezpieczeństwem (gotowe rozwiązania znajdziesz na końcu artykułu), to skorzystanie z usługi internetowej w ofercie sprawdzonej, certyfikowanej firmy jest pierwszym krokiem do zachowania odpowiedniego poziomu ochrony.
- Skalowalność – przy dynamicznie rozwijającym się biznesie zmiany w przepustowości łącza powinny być możliwe do wprowadzenia płynnie i szybko, bez fizycznej ingerencji w infrastrukturę łącza.
- Indywidualna oferta – gotowe rozwiązania sprawdzają się w przypadku użytkowników indywidualnych. Jako firma potrzebujesz oferty dostosowanej do Twoich potrzeb. Płać wyłącznie za te funkcjonalności, które przydadzą się w Twojej organizacji, a nie za te, które narzuca gotowy pakiet.
Internet symetryczny i niesymetryczny – rodzaje usług internetowych dla firm
Łącza internetowe dzielimy między innymi z uwagi na proporcje w prędkościach przesyłania danych:
- Łącze symetryczne daje gwarancję jednakowej prędkości wysyłania i pobierania pakietów danych. Wykorzystuje infrastrukturę światłowodową do przesyłu informacji i jest dedykowanym rozwiązaniem dla rozwijających się firm.
- Łącze asymetryczne to efektywne kosztowo rozwiązanie oparte zazwyczaj na technologii DSL, oferujące rozbieżne prędkości pobierania i wysyłania (z korzyścią dla szybszego pobierania danych).
Zastanówmy się więc, jakie zastosowanie mają usługi internetowe wymienione powyżej.
Internet symetryczny
Internet symetryczny sprawdzi się w organizacjach, dla których prędkość wysyłania plików jest równie istotna, co prędkość pobierania. Mowa więc o firmach produkcyjnych i usługowych, sklepach internetowych czy organizacjach wykorzystujących rozległe sieci wewnętrzne. Internet symetryczny sprawdza się również w przypadku pracy w zespołach rozproszonych oraz pracujących w ramach różnych oddziałów. Pozwala na sprawne przesyłanie wideo oraz przeprowadzanie wideokonferencji bez opóźnień i strat na jakości. W rzeczywistości to ogromna grupy podmiotów. Internet symetryczny sprawdzi się wszędzie tam, gdzie przed łączem internetowym stawiane są duże wymagania, a szybka transmisja danych w obu kierunkach to priorytet.
Internet asymetryczny
Internet asymetryczny pozwala z kolei zaoszczędzić środki w budżecie małych i średnich firm, dla których kluczowa jest głównie prędkość pobierania i które nie mają bardzo dużych wymagań w stosunku do usługi internetowej. Przykłady to: niewielkie biura i firmy usługowe, działalność administracyjna, freelancerzy przesyłający nieduże pliki w korespondencji elektronicznej.
Dobrym przykładem wydajnego łącza asymetrycznego dla firm jest Netia GigaNet. To najtańszy i najprostszy sposób na zyskanie dostępu do Internetu z możliwością instalacji i utrzymania usługi bez angażowania własnego zespołu IT. Usługa jest dostępna w sieci światłowodowej oraz technologii DSL.
Zalety łącza symetrycznego
Największą zaletą Internetu symetrycznego jest jego stabilność i przewidywalność. Łącze o przykładowej prędkości 500 Mb/s oferuje dokładnie taką samą prędkość pobierania i wysyłania, co wpływa na poprawne działanie aplikacji, narzędzi i usług wykorzystywanych w firmie. Łącza symetryczne, jako dedykowane zastosowaniom profesjonalnym, są najczęściej dostępne z usługami bezpieczeństwa. Firmy dostarczające tego typu usługi internetowe gwarantują ich jakość umowami SLA oraz stuprocentową dostępność usługi.
Netia BDI to usługa światłowodowego Internetu symetrycznego do zastosowań biznesowych z możliwością dopasowania przepustowości łącza do potrzeb firmy – już od 1 Mb/s. Wsparcie 24/7/365 i zabezpieczenie w postaci aktywnych dwóch łączy w jednej lokalizacji zapewnia najwyższą dostępność usługi i brak przestojów w prowadzonej działalności.
Rozwiązaniem z zakresu cyberbezpieczeństwa dedykowanym dla Internetu symetrycznego Netii jest kompleksowa usługa Netia Cloud Firewall – zapora sieciowa nowej generacji zlokalizowana w chmurze Netii, która będzie chronić Twoją sieć przed największymi zagrożeniami. Parametry SLA łącza pokrywają się z umową dotyczącą zapory sieciowej, dając pewność nieprzerwanego działania systemów.
Sprawdź też ofertę internetu stacjonarnego oraz internetu mobilnego dla użytkowników indywidualnych.
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105