Web 3.0 – jak wpłynie na cyberbezpieczeństwo? | Biznes Netia
Menu główne

Web 3.0 – jak może wpłynąć na cyberbezpieczeństwo firm?

19 stycznia 2024, Autor: Tomasz Łużak, Product Manager, Cybersecurity - Netia S.A.
Powstawanie koncepcji Web 3.0 jest wypadkową kilku występujących zjawisk: coraz większego udziału sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w naszym życiu, chęci zwiększenia kontroli nad wykorzystaniem danych osobowych przez gigantów technologicznych, a także potrzeby dostępu do spersonalizowanych usług internetowych. Web 3.0 jest przyszłością, ale jak odległą? Być może transformacja już trwa?
 
 
 
   

Web 3.0 – co to jest? Czym różni się od poprzedniej generacji?

 

W 1989 roku Tim Berners-Lee zaproponował termin Web 1.0, który był określeniem dla raczkującej wówczas sieci WWW. Pierwsza generacja Internetu oferowała jedynie dostęp do statycznych stron HTML połączonych za pomocą hiperłączy. Pomijając fora dyskusyjne i proste komunikatory, użytkownicy sieci nie mogli tworzyć własnych treści.

 

Internet zmienił się znacząco około 2004 roku, gdy w ramach powstania nowego standardu Web 2.0 użytkownicy zyskali możliwość edycji treści na stronach poprzez dodawanie tekstu, grafik i multimediów. Dało to początek mediom społecznościowym oraz pozwoliło na tworzenie kolejnych witryn WWW o bardziej przyjaznym interfejsie. Web 2.0 to Internet, który obecnie znamy – umożliwiający dostęp na dowolnym urządzeniu do niezmierzonych zasobów treści, dający możliwość interakcji użytkownika z aplikacjami i dostarczający organizacjom masę informacji na temat użytkowników.

 

Nadeszła jednak pora na kolejną rewolucję technologiczną - generację Web 3.0 (zwaną też siecią semantyczną), która ma kłaść większy nacisk na bezpieczeństwo danych i transparentność ich wykorzystania. Pozwala ona uniezależnić się od technologicznych gigantów poprzez decentralizację oraz aktywnie wykorzystywać AI i uczenie maszynowe do poprawy doświadczeń użytkownika.

 

Kiedy możemy spodziewać się ery Web 3.0?

 

Termin „Web 3.0” powstał w 2014 roku. Użył go wtedy Gavin Wood, twórca zdecentralizowanej platformy blockchain o nazwie Ethereum, będącej środowiskiem jednej z najpopularniejszych kryptowalut - Ethera (ETH).

 

Określenie dokładnej daty rozpoczęcia trzeciej generacji Internetu nie jest możliwe, bowiem to zmiany ewolucyjne, które trwają już teraz. Każde nowe zastosowanie AI w tworzeniu cyfrowych produktów, każda zdecentralizowana aplikacja oparta na blockchainie, kryptowalucie, niewymienialnym tokenie NFT czy samorządnej sieci (tworzonej przez użytkowników bez centralnego nadzorcy), przybliża nas do nowej internetowej rzeczywistości. Pełne przyswojenie Web 3.0 będzie wymagać wprowadzenia bardzo dużej liczby zmian prawnych i proceduralnych. Zmiany te będą jednak postępować powoli i dla wielu użytkowników sieci mogą być niezauważalne, tak samo, jak niezauważalne były zmiany wynikające z poprzedniej transformacji z Web 1.0 na Web 2.0.

 

Web 3.0 a cyberbezpieczeństwo – wyzwania czy nowe możliwości?

 

Obecna sieć 2.0 jest siecią scentralizowaną, a zatem zdominowaną przez gigantów Big Tech, którzy mają monopol na posiadanie informacji. To oni pośredniczą w naszym życiu online. Udostępniając nam aplikacje i platformy do codziennych zadań czy rozrywki, spółki takie, jak Meta, Google czy Microsoft zbierają dane o każdym ruchu wykonywanym w sieci. Powstające w ten sposób obszerne bazy danych są częstym celem cyberataków. Informacje o użytkownikach mogą być wykorzystywane nie tylko do oszustw i nadużyć, ale też do skutecznego kierowania komunikatów reklamowych.

 

Jednym z głównych założeń koncepcji Web 3.0 jest decentralizacja Internetu i ograniczenie wpływu gigantów technologicznych poprzez zastosowanie infrastruktury P2P (peer to peer). Pomóc ma w tym obecna od lat technologia blockchain. Dzięki uniezależnieniu się od „pośredników”, użytkownicy mają odzyskać kontrolę nad danymi i zyskać transparentność przepływu informacji. Zmniejszy się także ryzyko kradzieży danych.

 

Blockchain pozwoli w dużym stopniu zachować anonimowość, co z jednej strony może poprawić bezpieczeństwo użytkowników, z drugiej zaś stanowić zagrożenie i powodować trudności m.in. w namierzaniu cyberprzestępców lub nielegalnych transakcji (blockchain zapisuje informacje o transakcjach, jednak nie pozwala w prosty sposób zidentyfikować tożsamości nadawcy/odbiorcy).

 

Transformacja w stronę generacji Web 3.0, która jeszcze bardziej niż dotychczas ma angażować AI i uczenie maszynowe, z całą pewnością spowoduje rozwój platform i systemów bezpieczeństwa oraz powstawanie nowych metod ochrony przed zagrożeniami.

 

Wykorzystując możliwości Web 3.0 będziemy mogli szybciej identyfikować zagrożenia i reagować na incydenty. Nowe narzędzia do monitoringu sieci oraz platformy do zarządzania ryzykiem zwiększą skuteczność cyberochrony, jednak wraz z nastaniem nowej rzeczywistości pojawią się także nowe zagrożenia. Specjaliści są zgodni co do jednego – druga transformacja Internetu przyniesie wiele wyzwań i problemów, z którymi firmy każdej branży będą musiały sobie poradzić, a które w tym momencie trudno przewidzieć.

 

Należy przede wszystkim pamiętać, że zmiany w kierunku Web 3.0 już trwają. Reagując na nowe trendy i dostosowując swoje produkty oraz systemy do zmieniających się uwarunkowań technologicznego świata, firma może w porę unikać wielu trudności, czerpiąc z transformacji przede wszystkim korzyści.

 

Web 3.0 w biznesie – jak przystosować się do nowej rzeczywistości?

 

Web 3.0 zmieni oblicze Internetu, jaki znaliśmy do tej pory. Oprócz zwiększonej prywatności i ochrony danych, a także nowych możliwości w obszarze cyberbezpieczeństwa, nowa technologia może przynieść wiele korzyści biznesowych, np.:

 
  • wykorzystanie narzędzi opartych na AI oraz uczeniu maszynowym już teraz pozwala tworzyć spersonalizowane treści marketingowe dopasowane do preferencji użytkownika, co w efekcie przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe i skuteczniejszy marketing.

  • upowszechnienie blockchain może spowodować powstawanie nowych modeli biznesowych, nowych sposobów finansowania przedsięwzięć oraz usprawnienie płatności online z pominięciem pośredników.

  • inteligentne kontrakty i technologia blockchain pozwolą przyspieszyć lub nawet zautomatyzować wiele procesów administracyjnych i biznesowych, zachowując jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa.

  • Web 3.0 niesie także nowe sposoby wykorzystania tzw. rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz wirtualnej rzeczywistości (VR). Potencjał tych technologii w biznesie, edukacji, szkoleniach, czy marketingu, jest ogromny, a ich obecne wykorzystanie wciąż niewielkie. Aplikacje i usługi bazujące na tych rozwiązaniach mają szansę zrewolucjonizować podejście do sprzedaży, świadczenia usług i doświadczeń klienta (Customer Experience).
 

Pośrednią korzyścią wynikającą z poprawy prywatności może być zwiększone zaufanie użytkowników, przekładające się na lojalność wobec marki, wyższą sprzedaż i chęć dobrowolnego dzielenia się informacjami.

 

To jednak tylko przykładowe możliwości, które niesie za sobą Web 3.0. Czekają nas wieloletnie zmiany, które niejednokrotnie nas zaskoczą. Będziemy spotykać się także z zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa organizacji, dlatego tak ważne jest monitorowanie sieci, szukanie nowych zagrożeń i wprowadzanie w tym zakresie zmian. Już teraz pomóc mogą w tym specjaliści Netia Security Operations Center, którzy przez całą dobę, 365 dni w roku zajmą się bezpieczeństwem Twojej firmy, abyś mógł zmieniać swoje produkty i usługi do zmieniających się oczekiwań klientów i równie szybko rozwijającej się konkurencji.


Zadbaj również o swoje bezpieczeństwo w sieci prywatnej i zapoznaj się z usługami Bezpieczny Internet oraz Bezpieczny Smartfon.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×