Hiperautomatyzacja zdobywa ostatnio dużą popularność. Wynika to między innymi z błyskawicznego rozwoju AI i dziedzin pokrewnych. Wielu ekspertów rynku uważa, że hiperautomatyzacja stanowi przyszłość środowiska biznesowego, a firmy, które zaczną wdrażać ją dziś, za kilka lat będą znacznie wyprzedzać swoją konkurencję. Jednak na czym polega ta koncepcja?
Hiperautomatyzacja – co to jest?
Hiperautomatyzacja to podejście do zarządzania procesami biznesowymi, zakładające kompleksową automatyzację. Hiperautomatyzacja ma prowadzić do zwiększenia produktywności przedsiębiorstwa, zmniejszenia kosztów i poprawy konkurencyjności. Co ważne, hiperautomatyzacja nie dotyczy tylko procesów IT, ale obejmuje także środowisko produkcyjne, marketingowe, księgowe, kadrowe i inne. W praktyce strategia ta dąży do maksymalnej automatyzacji firmowych procesów w każdym obszarze działalności oraz relacji pomiędzy nimi.
Hiperautomatyzacja uwzględnia także konieczność dostosowywania się do dynamicznego środowiska biznesowego, zarówno pod względem zmieniających się regulacji prawnych, jak i realiów rynkowych. Pozwala w prosty sposób skalować procesy wraz z rosnącym zapotrzebowaniem firmy.
Tak daleko posunięta automatyzacja wymaga jednak wykorzystania najnowocześniejszych technologii, pozwalających osiągać założone cele i podnoszących skuteczność działań.
AI, ML i inne technologie w służbie firmom
Hiperautomatyzacja jeszcze do niedawna była odległą koncepcją technologiczną, która nabrała realnych kształtów i zaczęła wdzierać się do firm wraz z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Rozwiązania napędzane algorytmami AI i ML (ang. ML – Machine Learning) pozwalają nie tylko odczytywać dostarczane z różnych źródeł dane, ale też właściwie je interpretować i analizować bogate zbiory informacji.
W pełni funkcjonalna hiperautomatyzacja jest możliwa wówczas, gdy wchodzące w jej skład systemy mają zdolność odczytywania między innymi pisma ręcznego oraz ludzkiej mowy. Dzięki zastosowaniu systemów OCR (skanujących dokumenty, obrazy czy pliki PDF i konwertujących je w edytowalny oraz przeszukiwalny tekst) możliwe jest automatyczne przetwarzanie takich dokumentów, jak podania o urlop, umowy czy odręczne notatki ze spotkań. Z kolei narzędzia przetwarzania języka naturalnego (NLP ang. Neuro-linguistic programming), wykorzystywane powszechnie w voicebotach przy automatycznej rejestracji klientów, pozwalają wprowadzać do systemów dane przekazywane ustnie.
W pełni funkcjonalna hiperautomatyzacja jest możliwa wówczas, gdy wchodzące w jej skład systemy mają zdolność odczytywania między innymi pisma ręcznego oraz ludzkiej mowy. Dzięki zastosowaniu systemów OCR (skanujących dokumenty, obrazy czy pliki PDF i konwertujących je w edytowalny oraz przeszukiwalny tekst) możliwe jest automatyczne przetwarzanie takich dokumentów, jak podania o urlop, umowy czy odręczne notatki ze spotkań. Z kolei narzędzia przetwarzania języka naturalnego (NLP ang. Neuro-linguistic programming), wykorzystywane powszechnie w voicebotach przy automatycznej rejestracji klientów, pozwalają wprowadzać do systemów dane przekazywane ustnie.
W zautomatyzowanej organizacji nie może też zabraknąć systemów RPA (ang. Robotic Process Automation), które służą do automatyzacji prostych i powtarzalnych procesów, jak kopiowanie danych z wiadomości e-mail czy formularzy oraz platform i systemów integrujących różne rozwiązania.
Hiperautomatyzacja a automatyzacja
Hiperautomatyzacja i automatyzacja różnią się przede wszystkim horyzontem i skalą działania. Hiperautomatyzacja stanowi podejście kompleksowe i dąży do automatyzacji jak największej liczby procesów biznesowych. Jej celem jest ograniczenie wymaganej ingerencji człowieka, a przy okazji powstających przy tym błędów. Automatyzacją obejmuje się z kolei pojedyncze czynności w celu przyśpieszenia pracy. Stanowi wyłącznie ułatwienie, a nie zdefiniowaną strategię zarządzania.
Różnice między automatyzacją a hiperautomatyzacją opisujemy na przykładzie procesu wystawiania faktur:
- W przypadku automatyzacji możliwe jest automatyczne wysyłanie faktur do klientów po skończonym zleceniu i umożliwienie im dokonania szybkiej płatności za pomocą bramki płatniczej.
- W przypadku hiperautomatyzacji do pracy zaprzęgnięte zostają dodatkowe systemy, które umożliwią prognozowanie za pomocą AI daty przyjęcia płatności na podstawie dotychczasowych danych, czy wysłanie przypomnień o płatności i wezwań do zapłaty. Po opłaceniu faktury systemy mogą zaksięgować płatność, wysłać klientowi podziękowania i złożyć kolejną ofertę.
Technologie hiperautomatyzacji są ze sobą połączone, przekazując sobie informacje w czasie rzeczywistym i adaptując nowe rozwiązania oraz modyfikując procesy do zmiennych warunków w środowisku biznesowym. Między innymi dlatego hiperautomatyzacja uważana jest za podstawę funkcjonowania firm w niedalekiej przyszłości.
Przyszłość hiperautomatyzacji – co czeka firmy?
Jeszcze kilka lat temu hiperautomatyzacja była tylko technologicznym trendem i ciekawostką. Obecnie to jeden ze sposobów na zachowanie konkurencyjności oraz wysokiej jakości usług i produktów. Należy jednak pamiętać, że mowa tu o złożonym i długoterminowym procesie. Firmy, które rozpoczną wdrażanie rozwiązań hiperautomatyzacji dziś, za kilka lat mogą być jednymi z najnowocześniejszych organizacji, z niskimi kosztami operacyjnymi i świadomością efektywnego wykorzystywania zasobów.
Jednym z obszarów, w których hiperautomatyzacja może przynieść szybkie i widoczne efekty, jest komunikacja – zarówno wewnątrz organizacji, jak w kontekście kontaktu z klientami. Firmy nie muszą dłużej radzić sobie z tym wyzwaniem samodzielnie. Wykorzystując gotowe rozwiązania w formie usług, takie jak zintegrowana komunikacja z chmury od Netii (Netia UC with Webex), organizacje mogą korzystać z najnowocześniejszych technologii komunikacyjnych w wydajnych kosztowo pakietach. Mowa między innymi o VoiceBocie, który dzięki algorytmom AI i obsłudze werbalnej NLP, może prowadzić zaawansowaną komunikację z klientem oraz kierować ruchem przychodzącym w firmie, zgodnie z ustalonymi regułami. Zintegrowana komunikacja od Netii oferuje także dostępną z każdego miejsca platformę do prowadzenia rozmów głosowych, wysyłania wiadomości w komunikatorach, udostępniania plików oraz wiele innych udogodnień.
Specjaliści Netii są zawsze gotowi na rozmowę z firmami, które planują zwiększyć wydajność swoich procesów. W razie jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu!
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105