Zmiana funkcjonowania firmy, czyli jak zorganizować „biuro” do pracy zdalnej?
Reorganizacja biura w obecnych czasach – czym się wyróżnia?
Gdyby na początku XXI wieku, ktoś powiedział, że za 20 lat będziemy mogli pracować z własnego domu, a nawet z drugiego końca świata, to trudno byłoby w to uwierzyć. Dziś praca zdalna jest stosowana w wielu firmach, a pandemia COVID-19 tylko przyśpieszyła ten proces. Jak każdy model pracy ma ona zalety i wady, ale w tym artykule prześledzimy praktyczne aspekty organizacji pracy z domu.
Najważniejszym wyzwaniem przy pracy zdalnej jest zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa. W czasach, gdy dane stały się nową walutą, ich ochrona to zadanie priorytetowe dla biznesu, szczególnie, że tak dużo danych codziennie przesyła się przez Internet. Na rynku istnieje wiele rozwiązań, które pozwalają chronić firmowe zasoby przed cyberzagrożeniami.
Zmartwieniem wielu menadżerów po przejściu pracowników na pracę zdalną lub model hybrydowy jest utrata poczucia przynależności do zespołu. Nawet w takich warunkach można stworzyć zgrany team, bo tak naprawdę wszystko zależy od umiejętności organizacyjnych.
5 podstaw pracy zdalnej
Zmiana modelu organizacji firmy nie musi wywracać wszystkiego do góry nogami. Wystarczy się do tego właściwie przygotować. Poniżej przedstawiamy naszym zdaniem 5 najważniejszych rzeczy, o które należy zadbać, aby uniknąć różnych konfliktów i nieporozumień przy wprowadzaniu pracy zdalnej w firmie.
Ergonomia miejsca pracy
To, że pracownik nie przychodzi do biura nie oznacza wcale, że pracodawca nie musi się interesować tym, w jaki sposób pracuje i czy ma odpowiednie warunki do pracy. Jego obowiązkiem jest zapewnienie narzędzi do pracy zdalnej, co może wiązać się np. z koniecznością udostępnienia pracownikowi biurka i fotela, zapewniających właściwy komfort i pozwalających mu efektywnie wykonywać obowiązki zawodowe w przestrzeni prywatnej.
Jasne ramy czasowe
W warunkach, gdy pracownik wykonuje swoje zadania z domu, czas na pracę i odpoczynek zaczyna się często mieszać. Z tego względu należy zadbać o to, by członkowie zespołów pracujących zdalnie wyznaczyli jasne dla wszystkich godziny pracy i ich przestrzegali.
Sprzęt i oprogramowanie dla pracowników
Organizacja biura zdalnego wymaga zapewnienia przez pracodawcę co najmniej laptopa i smartfona (jeśli jest konieczny do pracy) i firmowego oprogramowania – VPN, program antywirusowy czy system do backupowania danych do chmury, to dopiero początek. Na szczęście większości z tych rzeczy nie trzeba kupować, bo można skorzystać z korzystnej cenowo usługi udostępniania sprzętu i innych rozwiązań do pracy zdalnej od zewnętrznych dostawców. W dalszej części artykułu przedstawimy kilka takich rozwiązań.
Gotowe rozwiązania do pracy zdalnej
Komunikatory, usługi chmurowe, aplikacje do delegowania zadań i kontrolowania postępów przydadzą się w pracy zdalnej. Takie rozwiązania są dostępne w modelach subskrypcyjnych, które można łatwo dopasować do potrzeb każdej organizacji.
Komunikacja to podstawa
Ze względu na to, że od sprawnej komunikacji zależy powodzenie w biznesie, to poza sprzętem i oprogramowaniem do komunikacji, warto również zadbać o umiejętności komunikacyjne zespołów. Pomogą w tym szkolenia oraz stworzenie warunków do integracji pracowników.
Więcej porad umieściliśmy w miniporadniku:Jak pracować zdalnie?
Co pomoże w dostosowaniu firmy do pracy zdalnej?
Dostosowanie firmy do pracy zdalnej nie musi być trudnym przedsięwzięciem. W ofercie Netii znajduje się wiele narzędzi i usług, które w tym skutecznie pomogą.
O bezpieczeństwo informacji i ciągłość systemów firmowych pozwolą zadbać usługi:
• Netia DNS Shield – działająca w chmurze Netii ochrona przed niebezpiecznymi domenami,
• Netia Managed UTM – zarządzany UTM, oferujący proaktywny monitoring sieci firmowej i wsparcie specjalistów przez całą dobę,
• Netia Data Protection – usługa backupu danych z dostępem na żądanie w dowolnym momencie.
Skuteczną komunikację w firmie zapewni Netia Unified Communications with Webex. Łączy ona w sobie tradycyjną telefonię oraz nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, wykorzystujące urządzenia mobilne. Z jednego numeru stacjonarnego można wykonywać połączenia, organizować telekonferencje, wysyłać wiadomości i prowadzić prezentacje – wszystko w ramach przewidywalnej opłaty abonamentowej.
Masz pytania dotyczące organizacji pracy zdalnej w Twojej firmie?Skontaktuj się z nami.
Sprawdź również, jaki internet do pracy zdalnej wybrać. Zapoznaj się z ofertą internetu stacjonarnego dla użytkowników indywidualnych.
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105