On-premise vs. cloud – które rozwiązanie wybrać? | Biznes Netia
Menu główne

On-premise vs. cloud – które rozwiązanie wybrać?

23 września 2022, Autor: Netia

Zestawienie ze sobą opłacalności dwóch rozwiązań – on-premise vs. cloud – to obecnie jedno z wyzwań osób zajmujących się organizacją firmowej sieci. Choć konserwatywni administratorzy nierzadko faworyzują lokalną architekturę, to rozwiązaniom chmurowym nie można odmówić wielu zalet, w tym łatwości zarządzania czy niskich kosztów wdrożenia i utrzymania.

 
 
 
   

On-premise - co to właściwie znaczy?

 

On-premise to określenie w IT odnoszące się do lokalnej infrastruktury lub oprogramowania. Jeszcze kilkanaście lat temu praktycznie każda firma korzystała z zakupionego przez siebie software’u, obsługiwanego przez lokalną serwerownię. Takie rozwiązanie było więc klasycznym modelem on-premise.

 

Posiadanie własnej architektury IT, którą możemy dowolnie rozporządzać bez współdzielenia zasobów z innymi podmiotami, wydaje się bardzo rozsądną i bezpieczną opcją. Przyglądając się temu bliżej, łatwo można wskazać ograniczenia, którymi nie muszą się martwić np. firmy korzystające z usług chmurowych. Poniżej przestawiamy najważniejsze z nich:

 
  • Koszt zakupu sprzętu i oprogramowania, adaptacji pomieszczeń oraz wdrożenia sieci to tylko część wydatków, które musi ponieść firma decydująca się na rozwiązanie on-premise. Do tego dochodzą te związane z budową zespołu specjalistów IT czy zakupu nowych urządzeń po wygaśnięciu gwarancji. Oznacza to, że oprócz comiesięcznych kosztów, firmę czekają także duże cykliczne wydatki w odstępach kilkuletnich.

  • Nieprzewidywalność kosztów. O ile wymianę sprzętu na nowy i przedłużenie licencji oprogramowania jesteśmy w stanie ująć w firmowym budżecie i dokładnie zaplanować, to koszty usunięcia nieprzewidzianych awarii są częścią pracy modelu on-premise. Mogą one sięgać rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, co będzie już dużym obciążeniem dla budżetu i odbije się negatywnie na wyniku finansowym firmy.

  • Rosnące ceny energii, czyli problem, z którym w ostatnim czasie mierzą się wszyscy. Firmowa sieć IT zużywa duże zasoby energii. W przypadku skomplikowanej architektury, koszty rosną do gigantycznych rozmiarów. Sytuację ratują często alternatywne, zielone systemy zasilania, jednak koszt wydajnej instalacji to w większości przypadków bardzo duża inwestycja.
 

Co zatem wygrywa w starciu on-premise vs. cloud? Część przedsiębiorców może wychodzić z założenia, że rozwiązania IaaS (Infrastructure as a Service) i SaaS (Software as a Service) nie będą tak opłacalne, jak inwestycja we własne środowisko lokalne. Migracja do chmury może również wydawać się skomplikowanym procesem dla wielu firm. Należy jednak podkreślić, że dostawcy usług chmurowych umożliwiają tworzenie indywidualnych i bezpiecznych rozwiązań, które są dopasowane do rzeczywistych potrzeb organizacji oraz wspierają przedsiębiorstwa na etapie migracji do chmury. Warto mieć także na uwadze fakt, że chmura umożliwia łatwiejsze skalowanie przy jednoczesnej optymalizacji kosztów niż to ma miejsce w przypadku rozwiązań on-premise.

 

Czym różni się rozwiązanie on-premise od publicznej czy prywatnej chmury?

 

Z perspektywy użytkownika końcowego sieci firmowej, czyli przeciętnego pracownika biurowego, wybór między on-premise a cloud może nie wydawać się aż tak istotny. Wybór chmury ma jednak bardzo wyraźne odzwierciedlenie w firmowych kosztach, a od nich z kolei zależy wynik finansowy.

 

W modelu cloud całość lub część zasobów firmowych, w tym sieć, aplikacje działające w jej obrębie, pliki i dane, jest migrowana do chmury. Wirtualizację można przeprowadzić zarówno do chmury prywatnej na serwerze dedykowanym w data center zewnętrznej firmy, jak i chmury publicznej (np. Microsoft Azure czy Amazon Web Services). Możliwe jest też połączenie obu modeli i stworzenie chmury hybrydowej. Utrzymaniem sieci może zająć się również zewnętrzny zespół, dzięki czemu pracownicy firmy skupią się na jej rozwoju, zamiast na działaniach operacyjnych.

 

Cloud vs. on-premise:

 
  • Szybkie wdrożenie bez dużych inwestycji na start – podpisanie umowy, migracja zasobów i konfiguracja. To kroki, jakie należy podjąć, by stworzyć firmowe środowisko pracy w oparciu o rozwiązania chmurowe. Nie ma tu konieczności zakupu sprzętu, adaptacji pomieszczeń i kompletowania zespołu IT. Wszystko, czego potrzebujesz, dostajesz w ramach miesięcznej opłaty, na którą nie wpływają awarie czy inne nieprzewidziane wydatki. Problemy związane ze sprzętem i oprogramowaniem leżą po stronie dostawcy usługi.

  • Przewidywalność kosztów – w modelu cloud nie musisz martwić się o pogwarancyjną wymianę sprzętu i koszty związane z ewentualnymi naprawami, awariami lub certyfikacją. Znając miesięczną opłatę za utrzymanie infrastruktury, możesz zaplanować budżet na następny rok.

  • Skalowalność – przenosząc infrastrukturę do chmury bardzo łatwo jest zwiększyć wydajność sieci czy posiadaną przestrzeń. Wiąże się to z renegocjacją umowy i zmianą wysokości miesięcznej opłaty, podczas, gdy w modelu on-premise rozwój infrastruktury wymaga dużych nakładów finansowych wynikających m. in. z wdrożenia kolejnych urządzeń.

  • Opłacanie tylko tych zasobów, z których korzysta firma – płynne zwiększanie dostępu do zasobów i wydajności sieci to coś nieosiągalnego w modelu on-premise, w którym przykładowe zwiększenie przestrzeni dyskowej wiąże się z zakupem kolejnego serwera, który nie od razu zostanie wykorzystany w 100%. Korzystając z chmury publicznej, płacisz za to, z czego korzystasz.
 

Rozwiązania chmurowe mają przewagę w przypadku zarówno dużych organizacji, jak i mniejszych firm czy startupów. Inwestycje pozwalające wynająć za stałą miesięczną opłatą wydajną infrastrukturę IT, a resztę firmowego budżetu przeznaczyć na rozwój produktu czy marketing, przyniosą zdecydowanie większą stopę zwrotu.

 

On-premise vs. cloud – co wybrać?

 

Nie istnieją dwie takie same chmury i dwie porównywalne oferty od różnych dostawców. Nie można więc zrobić jednej kalkulacji, która jednoznacznie rozstrzygnie, który model jest korzystniejszy: on-premise vs. cloud. Na podstawie doświadczeń specjalistów z Netii można śmiało stwierdzić, że żaden z klientów decydujących się na migrację do chmury nie stracił na takim rozwiązaniu.

Netia Cloud Tunnel zapewnia bezpieczne i wydajne połączenie z najpopularniejszymi, globalnymi chmurami publicznymi, w tym Amazon Web Services, Microsoft Azure czy Google Cloud. Usługa pozwala skonfigurować także chmurę hybrydową, opartą o lokalną architekturę i chmurę publiczną.

 

Netia Compute to z kolei efektywna kosztowo (dostępna w modelu OPEX) usługa chmurowa zbudowana na bazie architektury referencyjnej DELL EMC i dobrze znane rozwiązania VMware. Klienci przenosząc swoje środowisko firmowe do data center Netii, zyskują bezpieczeństwo i wydajność za ułamek ceny modelu on-premise.

 

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Jak Vmware zmienił rynek IT

Obejrzyj webcast

Wybierz swój język ×