Na czym polega outsourcing IT?
Outsourcing IT to praktyka biznesowa, która zakłada możliwość wydelegowania części bądź całości obowiązków, zadań i procesów z obszaru IT zewnętrznej firmie. Tego rodzaju wsparcie IT stanowi ciekawą alternatywę dla tworzenia wewnętrznych struktur. Głównymi zaletami outsourcingu IT w organizacjach są wydajność kosztowa i możliwość elastycznego dopasowania do zmieniających się realiów biznesowych bez konieczności ponoszenia dużych wydatków.
Zalet outsourcingu IT jest jednak znacznie więcej, a wielu przedsiębiorców stosuje outsourcing dla gwarancji zapewnienia ciągłości działania oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, podwyższenia jakości procesów i zwiększenia bezpieczeństwa IT.
Zakres świadczonych w ramach outsourcingu usług jest bardzo duży. Zewnętrzna firma może dostarczać organizacji:
- przestrzeń dyskową, usługi chmurowe czy kolokację,
- rozwiązania backupowe,
- konsultacje, usługi kontrolowanych ataków i audyty IT,
- całodobowe wsparcie w przypadku incydentów bezpieczeństwa, wycieku danych lub prewencyjnie – w formie aktywnego monitoringu infrastruktury,
- rozwiązania bezpieczeństwa: firewalle, UTM, oprogramowanie antywirusowe.
To najczęściej realizowane w formie outsourcingu rodzaje współpracy, choć ich lista jest znacznie dłuższa.
Zależnie od potrzeb i warunków firmy, outsourcing może być realizowany w kilku modelach, a najpopularniejszym z nich jest tzw. outsourcing projektowy. To powszechnie stosowane rozwiązanie zakłada realizację całego procesu (np. wykonanie i utrzymywanie nowej infrastruktury IT) przez zewnętrzną firmę. Organizacja zamawiająca wykonanie projektu nie jest bezpośrednio zaangażowana w związane z tym procesy. Otrzymuje za to gotowe rozwiązanie. W ramach tego outsourcingu stosuje się także tzw. leasing pracowników, polegający na dostarczeniu przez zewnętrzną firmę specjalisty lub całego zespołu o określonych kompetencjach, którego zadaniem będzie współpraca z pracownikami klienta.
6 zalet outsourcingu IT
1. Redukcja kosztów
Stworzenie wewnętrznej infrastruktury IT, zakup urządzeń i oprogramowania, wymiany pogwarancyjne, przeglądy, zatrudnienie i utrzymanie zespołu odpowiadającego za obsługę IT oraz inne podobne wydatki to koszty liczone przynajmniej w setkach tysięcy złotych. Niewiele firm jest gotowych na takie inwestycje. Outsourcing pozwala, niemal z dnia na dzień, uzyskać dostęp do najlepszego sprzętu, wiedzy i oprogramowania za ułamek ich realnej wartości.
Dzięki współdzieleniu określonych zasobów przez wielu klientów firmy outsourcingowej znacząco spada też koszt comiesięcznego utrzymania infrastruktury i wykorzystywanych usług. Wydatki na infrastrukturę i inne usługi są w przypadku outsourcingu ustalane zwykle jako równa comiesięczna opłata, łatwa do przewidzenia i zabudżetowania.
2. Wiedza i doświadczenie zewnętrznych specjalistów
Procesy rekrutacyjne, szczególnie w branży IT, trwają miesiącami, pochłaniając przy tym setki godzin oraz dziesiątki tysięcy złotych. Znalezienie specjalistów o potrzebnym w firmie doświadczeniu i kwalifikacjach jest bardzo trudne, a nierzadko nawet niemożliwe. Decydując się na wydelegowanie zadań związanych z IT zewnętrznej firmie możemy mieć pewność co do jej doświadczenia i umiejętności. Dostawca rozwiązań ma wówczas obowiązek dostarczyć je zgodnie z umową, a zamawiający nie musi martwić się skompletowaniem kadry i jej szkoleniem.
3. Skupienie na kluczowych działaniach biznesowych
Kolejną zaletą outsourcingu IT jest optymalizacja zadań i czasu pracy. Firma powinna skupiać swoją uwagę na własnych procesach biznesowych i rozwoju we wskazanym kierunku, zamiast ciągle inwestować we własną infrastrukturę IT i poświęcać czas na rozwiązywanie bieżących problemów technicznych.
4. Elastyczność i skalowalność
Szybki rozwój biznesu oznacza konieczność rozwoju infrastruktury i rozwiązań IT. To z kolei niesie koszty finansowe oraz czas potrzebny na wdrożenie. Z outsourcingiem sprawa jest zdecydowanie prostsza – wystarczy aneks do umowy, by zyskać większą przestrzeń dyskową, szybsze łącze lub dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Działa to także w drugą stronę – gdy firma chce zmniejszyć zaangażowanie w danym obszarze, może po prostu wynegocjować z dostawcą usług IT nową umowę, bez konieczności utrzymywania nadmiarowych zasobów.
5. Bezpieczeństwo danych
Dane przetwarzają obecnie wszystkie firmy i każda z nich ma obowiązek chronić je zgodnie z obowiązującym prawem. Zdecydowaną zaletą outsourcing IT jest to, że może on obejmować administrowanie danymi w certyfikowanym centrum z poszanowaniem np. zapisów dyrektywy RODO czy ustawy o KSC, dostawę rozwiązań DLP (ang.: Data Leak Protection) i reagowanie na incydenty bezpieczeństwa zagrażające poufnym informacjom.
6. Dostęp do najnowszych technologii
Tworząc samodzielną infrastrukturę, firma musi zazwyczaj iść na kompromisy sprzętowe i wybierać tańsze rozwiązania. Korzystając z outsourcingu, dzięki współdzieleniu poszczególnych zasobów z innymi firmami, zyskuje dostęp do najnowocześniejszej technologii i bardzo wydajnych systemów bezpieczeństwa. Outsourcing infrastruktury to także sposób na wydajniejsze kosztowo rozwiązanie problemu rosnących cen energii, które od pewnego czasu mocno nadwyrężają budżety firm. To dobry sposób, by zapewnić sobie najlepszą ochronę za stosunkowo niewysoką cenę.
Outsourcing IT od Netii – same zalety dla Twojej organizacji!
Netia, jako jeden z dostawców rozwiązań IT, ma w swojej ofercie wiele usług, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo i wydajność Twojej firmy, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Nowoczesne obiekty Data Center Netii wspierają najbardziej wymagające projekty, a eksperci z zakresu przetwarzania danych w chmurze pomogą odciążyć Twoją organizację w codziennych, rutynowych czynnościach.
Netia oferuje w swoich obiektach DC możliwość wynajmu serwerów dedykowanych. Jest to idealne rozwiązanie dla rozwijających się firm, które potrzebują bezpiecznych i wydajnych rozwiązań bez kompromisów jakościowych. Dzięki infrastrukturze Dell EMC oraz całodobowemu wsparciu specjalistów Twoja firma może realizować projekty bez martwienia się kwestiami technicznymi.
Masz już własne serwery? W ramach usługi kolokacji mogą znaleźć się one w nowoczesnych obiektach Data Center Netii, gdzie specjaliści i administratorzy zadbają o ciągłość Twoich procesów biznesowych. Dzięki redundantnym systemom zasilania i bezpieczeństwa nawet awaria prądu lub powracające incydenty nie zakłócą pracy całej organizacji.
Myślisz o migracji do chmury? Z Netia Compute jest to możliwe. Dołącz do ponad setki klientów biznesowych Netii, którzy korzystają już z usług w chmurze Netii, opartej o hiperkowergentną infrastrukturę Dell EMC oraz rozwiązania wirtualizacyjne od VMware.
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105