Co to jest komunikacja w chmurze i dlaczego warto zastosować ja w firmie?
Menu główne

Komunikacja w chmurze. Co to jest i w jakich firmach ma zastosowanie?

27 lipca 2021, Autor: Paweł Rychcik, Kierownik Zespołu Rozwoju Oferty Telko - Netia S.A

Chmura internetowa to zjawisko, które szybko zyskało bardzo duże grono zwolenników. Dlaczego? Najprościej można je porównać do „składzika” na dane klienta, który nie musi już gromadzić ich na przenośnych dyskach lub pendrive’ach, żeby zyskać bezproblemowy dostęp do potrzebnych plików i dokumentów, niezależnie od lokalizacji, w której się znajduje. W tym artykule wyjaśnimy czym jest komunikacja w chmurze (cloud communications) i dlaczego warto zastanowić się nad wdrożeniem tego rozwiązania w firmie.
 

 
 
 
   

Czym jest komunikacja w chmurze?

 

Sprawna komunikacja to fundament funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Bezproblemowy przepływ informacji usprawnia współpracę wewnątrz organizacji i pozwala na szybsze reagowanie w sytuacjach kryzysowych. W związku z tym, coraz większą popularnością cieszy się komunikacja zintegrowana, która w ramach tej samej platformy integruje różne kanały komunikacji.

 

Komunikacja w chmurze to rozwiązanie, które polega na ścisłym powiązaniu usług komunikacyjnych z chmurą prywatną lub publiczną, z której klienci zyskują do nich dostęp. W kontekście komunikacji w chmurze, firmy mogą zdecydować się, w zależności od indywidualnych oczekiwań i posiadanych zasobów, nie tylko na chmurę prywatną i publiczną, ale również na usługi łączące wykorzystanie obu rodzajów chmury. Chmura publiczna jest rozwiązaniem skalowalnym i może być ciekawą alternatywą dla przedsiębiorstw chcących ograniczyć liczebność zatrudnianych specjalistów IT lub firm, które nie mogą sobie pozwolić finansowo i logistycznie na wewnętrzne zarządzanie chmurą prywatną. Chmura prywatna natomiast bywa doskonałym wyjściem w przypadku dużych firm, mających ogromne potrzeby w zakresie usług komunikacyjnych i są przygotowane na poniesienie odpowiednich kosztów. Chmura prywatna wymaga bowiem administrowania wewnętrznego lub outsourcingu tej usługi.

 

Podstawowe zalety komunikacji w chmurze publicznej

 

Systemy chmurowe w komunikacji biznesowej cieszą się dzisiaj coraz większą popularnością, głównie z uwagi na ich funkcjonalność. Obecnie większość firm staje przed dużymi wyzwaniami komunikacyjnymi, dlatego stale poszukiwane są nowe sposoby na podniesienie wydajności przepływu informacji. Jakie są główne zalety korzystania z komunikacji w chmurze publicznej?

Redukcja wydatków.
Korzystając z rozwiązań chmurowych, również w kontekście usług komunikacyjnych, przedsiębiorcy mogą liczyć na znalezienie konkretnych oszczędności ważnych dla firmowego budżetu. Dostęp do chmury publicznej eliminuje konieczność poniesienia wydatków związanych, na przykład, z budową własnych serwerowni lub zaimplementowaniem rozwiązań komunikacyjnych, których wdrożenie oznacza również niezbędne zaangażowanie specjalistów IT firmy. Dzięki chmurze, bardzo często eliminuje się potrzebę przygotowania i późniejszego utrzymania wymaganej infrastruktury, co również jest związane z konkretnymi nakładami finansowymi.

Dostęp do chmury z różnych urządzeń i lokalizacji.
Współcześnie, kiedy wiele osób pracuje zdalnie, a współpracujące zespoły często są rozproszone, możliwość skorzystania z rozwiązań chmurowych, niezależnie od tego, w jakim miejscu się znajdujemy, ma szczególne znaczenie. Co więcej, dzięki komunikacji w chmurze możliwe jest korzystanie z wybranych aplikacji lub programów za pomocą różnych urządzeń, również tych mobilnych.

Ograniczenie obowiązków.
Komunikacja w chmurze nie tylko w wielu przypadkach nie będzie wymagała zbudowania dedykowanej infrastruktury IT, ale również wykluczy konieczność zarządzania wdrożonymi rozwiązaniami i ich ewentualnej rozbudowy. Dzięki temu, przedsiębiorca nie musi budować dużych zespołów IT dedykowanych konkretnym narzędziom komunikacyjnym, co w przypadku mniejszych firm nie pozostaje bez znaczenia. Natomiast przedsiębiorstwa dysponujące działem IT mogą pozwolić pracownikom skupić się na innych zadaniach, kluczowych dla działania organizacji.

Możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań, bez konieczności ich implementacji.
Jest to szczególnie istotne w przypadku stosunkowo niewielkich firm, które nie mają zaplecza finansowego i technologicznego, umożliwiającego dostęp do innowacyjnych narzędzi IT, które są wykorzystywane przez dużych graczy rynkowych.

Warto jednak pamiętać, że komunikacja w chmurze jest jednocześnie uzależniona od dostępu do Internetu. W związku z tym, koniecznością jest zagwarantowanie odpowiedniego łącza. Korzystając z komunikacji w chmurze korzysta się jednocześnie z usług specjalistów – to po ich stronie jest konieczność stałego udoskonalania usług, śledzenia branżowych nowości, poszerzania posiadanej wiedzy itp. Przedsiębiorca, zostawiając tę kwestię w rękach profesjonalistów, może skoncentrować swoją energię na innych zadaniach.

 

Kiedy warto korzystać z komunikacji w chmurze?

Komunikacja w chmurze, niezależnie od tego, czy jest to chmura prywatna, publiczna czy hybrydowa, stanowi odpowiedź na potrzeby wielu współczesnych przedsiębiorstw. Nie ma tutaj znaczenia wielkość firmy – rozwiązania chmurowe są ciekawą opcją zarówno dla dużych, jak i mniejszych organizacji. W jakich przypadkach komunikacja w chmurze jeszcze szczególnie uzasadniona?

W firmach bazujących na zespołach mobilnych. Jeżeli duża część przedsiębiorstwa to pracownicy mobilni, odpowiednie narzędzia komunikacyjne stanowią podstawę sprawnego funkcjonowania zespołu. Dzięki temu, że rozwiązania chmurowe umożliwiają korzystanie z urządzeń mobilnych, będą dobrym rozwiązaniem w przypadku osób pracujących w terenie.

W firmach, w których duża liczba pracowników pracuje zdalnie. Trudno nie zauważyć, że praca zdalna zyskuje obecnie na znaczeniu. Jest to również ceniony przez pracowników model zatrudnienia. Dzięki chmurze dającej dostęp do rozwiązań komunikacyjnych niezależnie od tego, gdzie dana osoba chce wykonywać swoje zawodowe obowiązki, ich zdalna realizacja może okazać się o wiele prostsza.

Trudno wyobrazić sobie prowadzenie nowoczesnej firmy bez sprawnej, komfortowej, prostej w obsłudze i skutecznej komunikacji. Rozwiązania chmurowe w chmurze publicznej z uwagi na opcję ograniczenia kosztów, skalowalność oraz możliwość korzystania z pomocy doświadczonych usługodawców zdecydowanie zasługują na zainteresowanie.


A jeśli o komunikacji mowa - zadbaj o stałą łączność ze znajomymi i wybierz usługę dla klientów indywidualnych Netia Mobile 5G. Sprawdź również proponowane telefony i urządzenia.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Może Cię również zainteresować...

Wybierz swój język ×