Firma o rozproszonej strukturze – jak zadbać o dobrą komunikację?
Menu główne

Firma o rozproszonej strukturze – jak zadbać o dobrą komunikację?

29 września 2022, Autor: Paweł Rychcik, Kierownik Zespołu Rozwoju Oferty Telko - Netia S.A

Firma o rozproszonej strukturze jest wymarzonym środowiskiem pracy dla wielu osób. Przyjmując rolę cyfrowych nomadów, można pracować z dowolnego miejsca na świecie, spełniając jednocześnie podróżnicze pasje lub po prostu oszczędzać czas i pieniądze na dojazdach do biura. Pomimo wielu niezaprzeczalnych zalet ten rodzaj organizacji pracy często dostarcza problemów związanych z komunikacją. Jakie narzędzia dostępne na rynku pomogą się z nimi zmierzyć? O tym w artykule.

 
 
 
   

Czym jest firma rozproszona?

 

W sytuacji, gdy cała organizacja lub jej działy pracują w trybie zdalnym, mamy do czynienia z tak zwaną firmą rozproszoną. Pracownicy wykonują wówczas zadania na odległość i spotykają się ze sobą w przestrzeni wirtualnej. Potrzebują do tego przede wszystkim dostępu do niezwodnego i szybkiego Internetu.

 

Mimo, iż w krajach zachodnich już od dawna funkcjonuje wiele firm o rozproszonej strukturze organizacji, to w Polsce dopiero w ostatnich latach zyskały one na popularności. Zdecydowanie przyczyniła się do tego pandemia i związany z nią wymóg zachowania dystansu społecznego, ale nie była ona jedynym czynnikiem mającym wpływ na taki stan rzeczy.

 

Firmy rozproszone są wolne od wielu problemów, z którymi wciąż zmagają się organizacje pracujące w tradycyjnym modelu stacjonarnym. Nie muszą się np. martwić trudnościami związanymi z zatrudnieniem kandydatów o oczekiwanych kompetencjach, których akurat brakuje na lokalnym rynku pracy. Mają bowiem możliwość rekrutowania specjalistów niemal z całego świata. Jest to świetne rozwiązanie nie tylko dla firm, ale również dla pracowników, którzy mogą dołączyć do najlepszych zespołów bez konieczności relokacji.

 

Dużą korzyścią dla firm wynikającą z wprowadzenia rozproszonej struktury organizacji są niższe koszty stałe – nie trzeba płacić za wynajem dużej powierzchni biurowej i można ograniczyć opłaty m.in. z tytułu zużycia energii elektrycznej czy organizacji zaplecza socjalnego dla pracowników.

 

Należy pamiętać, że działalność nie każdej firmy można przenieść w całości do cyfrowej rzeczywistości. W praktyce oznacza to, że część pracowników pracuje stacjonarnie, a część w trybie zdalnym. W takim przypadku mamy do czynienia z modelem hybrydowym.

 

Wyzwania dla firm o rozproszonej strukturze

 

Firmy o rozproszonej strukturze organizacji, jak każde inne w swojej codziennej działalności napotykają różne trudności, które w wielu przypadkach można łatwo pokonać z pomocą rozwiązań dostępnych na rynku. Częste wyzwanie stanowi zapewnienie bezpiecznego i wygodnego narzędzia do komunikacji, dostosowanego do charakteru działalności i rodzaju pracy wykonywanej w zespole.

 

Pracownicy odbywający wiele spotkań biznesowych w ciągu dnia, docenią np. możliwość przeprowadzania prezentacji w wieloosobowych wideokonferencjach. Zespoły designerów będą potrzebować dużej przestrzeni w chmurze i kanałów komunikacyjnych do sprawnego przesyłania załączników czy pracy nad wspólnie realizowanymi projektami. Przykładów wykorzystania narzędzi komunikacyjnych w zespołach rozproszonych można mnożyć, ale najistotniejszą kwestią jest ich maksymalne dopasowanie do bieżących potrzeb.

 

Dobra komunikacja to podstawa funkcjonowania biznesu

 

W dalszej części artykułu prezentujemy jedno z dostępnych na rynku narzędzi komunikacyjnych, które znakomicie sprawdzi się w firmach o rozproszonej strukturze organizacji, ale i nie tylko.

 

Netia UC with Webex, czyli zintegrowana komunikacja, to nowatorska, pierwsza w Europie usługa łącząca w sobie komunikację online z tradycyjną telefonią. Pozwala na łączność z zespołem i klientami z dowolnego miejsca na świecie. Bazuje na platformie światowego lidera komunikacyjnego – firmy Cisco, która jest osadzona w bezpiecznej chmurze Netii.

 

Usługa zakłada wykorzystanie firmowych numerów telefonicznych na potrzeby komunikacji w całej firmie i za pomocą różnych kanałów – smartfonów, urządzeń mobilnych czy komputerów. W zasadzie na rynku obecnie nie istnieje inne narzędzie o tak dużych możliwościach personalizacji. Niemal każdy element Netia UC with Webex może być dopasowany do potrzeb Twojej organizacji, bez inwestowania w dodatkową infrastrukturę, sprzęt czy zakup oprogramowania, a co ważne – w ramach stałej opłaty miesięcznej.

 

Masz pytania dotyczące usprawnienia komunikacji i zastanawiasz się, które rozwiązania sprawdzą się w Twojej firmie? Zadaj pytanie naszym ekspertom.


Sprawdź również ofertę internetu stacjonarnego lub internetu mobilnego dla użytkowników indywidualnych. Pracuj i ucz się z domu na najlepszych warunkach!

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×